En Comú Podem és la segona de les noves ‘marques’ catalanes que es presenten a les generals. Es tracta d’una candidatura de coalició entre En Comú (la llista ciutadana d’Ada Colau), ICV, EUiA, Podem i Equo, i va començar la seva activitat a les xarxes fa poc més d’un mes. Amb pocs recursos, han centrat la seva activitat a Twitter i a Facebook, tractant d’oferir un relat propi i diferenciat de la marca més coneguda a l’Estat: Podemos. Seguidors a Facebook: 7.500. Seguidors a Twitter: 6.000. Presència a xarxes: Twitter, Facebook, Youtube.

Objectius de campanya

A causa del poc temps que han tingut per preparar la campanya, tot s’ha fet a la vegada: presentar la nova marca, aconseguir nous seguidors, fer créixer la comunitat i donar a conèixer els candidats i les propostes. Aprofitant l’experiència d’anteriors eleccions, l'estratègia es basa a detectar els usuaris més actius de la seva comunitat i fidelitzar-los, tot mantenint-los informats sobre les accions i els missatges clau d’una manera clara però informal, segons expliquen des de l’equip de xarxes.

Créixer des de zero

Com es va plantejar En Comú Podem guanyar seguidors en poc més d’un mes? En primer lloc, van intentar crear trending topics, per tal de guanyar més visibilitat a les xarxes. No només intenten crear-los, sinó que saben veure l’oportunitat en els hashtags o etiquetes que es creen al voltant d’altres debats o programes de televisió. En segon lloc, es van proposar cohesionar la comunitat, seguint a aquells que els seguien, escoltant i contestant tothom.

Diferenciar Twitter i Facebook

Twitter per donar visibilitat a la comunitat i Facebook per aprofundir en el missatge. Així han dividit la seva activitat a la xarxa. En les dues xarxes volien crear un relat propi i original, relacionat amb Podem però no supeditat, prioritzant els continguts visuals i els missatges més emocionals: no tant fer soroll com crear estats d’opinió que generin il·lusió per un canvi. No promocionen continguts a Twitter i alguns pocs a Facebook, encara que no disposen de gaire pressupost per invertir en aquesta última xarxa. La formació encara aconsegueix liquiditat gràcies a una campanya de microcrèdits. microcredits encomupodem

L’equip de xarxes

A la comissió de comunicació d'En Comú Podem hi ha diferents grups de treball. Un d’ells s'encarrega de les xarxes, format per una trentena de persones, la majoria voluntaris. Finalment són unes 7 persones que es relleven en la tasca d’actualització de les xarxes socials, per cobrir totes les franges horàries.

Grup directe

Hi ha un grup específic per cobrir els actes en directe, tant debats com actes de campanya. Es coordinen en un grup de Telegram d’unes 40 persones. Només es fa servir el grup quan hi ha actes i permet compartir idees i coordinar accions, com ara aconseguir un trending topic, transformar les declaracions del candidat en imatges que es puguin compartir o dividir-se quan hi ha diferents actes a cobrir simultàniament. El grup fa servir un repositori de documents amb xat que permet el treball col·laboratiu en temps real, Titanpad.

Destaca per...

1. Grup públic a Telegram... A més de ser una eina de xat utilitzada per coordinar tota la candidatura amb diferents grups, l’eina permet l’existència de grups públics associats a una URL web en què tothom que estigui interessat pot afegir-se. El grup Encomupodem té ara 300 membres i serveix per difondre l’agenda de la candidatura, proposar accions i distribuir informacions. Està inspirat en un altre grup de Podemos que es diu Guerrilla i que compta amb més de 4.000 membres. 2. Detectar superusuaris... Amb una eina gratuïta com és Social Bro, han aconseguit detectar aquells usuaris que són més proclius a ampliar el seu missatge (tots aquells que han fet almenys un RT de la candidatura). Amb aquesta informació elaboren llistes d’usuaris a qui enviar missatges privats i mantenir-los informats d’accions, el que ells en diuen ‘tensionar la xarxa’. El grup públic a Telegram també té aquesta funció.