Dues noves marques electorals catalanes es presenten a les eleccions generals: Democràcia i Llibertat (DiL) i En Comú Podem. Aquest fet complica la seva presència a les xarxes socials perquè s’enfronten a dues dificultats: crear una nova marca que ningú coneix i començar a comunicar amb unes comunitats de seguidors inexistents. Però com veurem, les dues organitzacions, han encarat el problema de manera diferent. Presència de DiL a les xarxes: Twitter, Facebook, Youtube, Flickr, Instagram. Seguidors a Facebook 7.400. Seguidors a Twitter 21.000.

Objectius de campanya

El primer escull a superar per a Democràcia i Llibertat –la coalició entre CDC, Reagrupament i Demòcrates de Catalunya que encapçala Francesc Homs– era donar-se a conèixer. Després d’una primera etapa on van centrar-se a comunicar la marca a les xarxes i posicionar-la als cercadors, han volgut aprofundir en els arguments de campanya i materialitzar-los en imatges promocionals i vídeos que corren per la xarxa.

Començar de zero

Malgrat la dificultat de començar de zero a les xarxes, DiL es recolza en comptes de partits amb molts seguidors com és el de @ConvergenciaCAT. En poc més d’un mes han aconseguit superar els 20.000 seguidors a Twitter i els 5.000 a Facebook, xarxa on tradicionalment és més complicat créixer. Amb tot, DiL ha hagut d’invertir en el patrocini de continguts tant a Twitter com a Facebook. En aquesta segona xarxa, es ja pràcticament impossible tenir visibilitat si no inverteixes un mínim de pressupost.

A qui s’adrecen?

Degut al poc temps amb què s’ha preparat aquesta candidatura, l’objectiu passa ara per mobilitzar l'electorat tradicional de CDC i també el de JxSí. Twitter i Facebook permeten segmentar molt bé el públic objectiu a qui adreçar els missatges en funció dels seus interessos, gustos i amics. En aquest sentit, invertint un cert pressupost, és fàcil fer diana en el teu potencial electorat.

Tematització de la campanya

DiL ha escollit quatre grans àrees per explicar les seves propostes. Cada dia de campanya se sincronitzen els actes dels candidats amb el que es diu a les xarxes tot produint materials com vídeos, infografies o argumentaris relacionats amb el tema del dia.

Qui porta les xarxes?

Un grup d’unes sis persones coordinen i actualitzen les xarxes socials en aquesta campanya, que inclou també els perfils dels candidats (Francesc Homs va estrenar compte a Twitter). Com a suport a la seva tasca, a més dels grups territorials, hi ha un grup que ajuda a difondre i fer soroll a les xarxes. L’anomenat 'Equip A' són uns 190 ciberactivistes molt compromesos i actius a la xarxa, que tenen una comunicació més estreta amb els coordinadors del partit. Se’ls ofereix un repositori de continguts on poden trobar des d’imatges a argumentaris elaborats pel partit, se’ls convida a trobades presencials per seguir debats i fins i tot, tenen un punt de trobada als actes i mítings del partit. Finalment, cada dia gràcies a una eina d'enviament massiu, 18.000 militants i simpatitzants reben una newsletter amb propostes d’accions per fer a la xarxa.

Destaca per...

-Escolta activa: el grup de xarxes hi fa un seguiment de les converses i crea continguts, respon les mencions i mou els seus activistes. Això permet modular el missatge segons cada moment. -Vídeos virals: el partit ha apostat per crear vídeos humorístics, però que persegueixen crear certa polèmica i fer-se virals. És el cas del vídeo del sopar d'empresa de Nadal o el Finançament 'Made in Spain'.