Carregant...

Gabriel Rufián té la benedicció pública del president del seu partit, Oriol Junqueras, per ser el candidat d'Esquerra Republicana a les eleccions del pròxim 29 de novembre. En la roda de premsa d'aquest dilluns, la secretària general, Elisenda Alamany, ja va transmetre que l'aposta de la formació era el seu líder al Congrés i aquest dimarts, Junqueras ho ha refermat en una entrevista a SER Catalunya. Preguntat per si està resolt qui serà el candidat dels republicans a les generals, ha manifestat clarament que serà "en Gabriel". De moment, però, ha transcendit que el portaveu a Madrid posarà "un mínim de condicions" a la seva formació per tornar-se a presentar. Cal recordar que, durant tota la primavera, Rufián defensava una confluència amb altres partits d'esquerres arreu de l'Estat per a poder unir suports i fer viable una majoria d'esquerres que barrés el pas a PP i Vox, molt reforçats a les enquestes. El partit sempre ha descartat aquesta opció i han anat manifestant repetidament que ERC es presentaria amb les seves sigles en aquests comicis. 

"Segur que serà candidat per Esquerra Republicana. És un partit amb 95 anys d'història, el gran referent de l'esquerra a Catalunya i, per tant, és el partit que ha d'assumir la responsabilitat de defensar el nostre país, tant davant del PP i Vox com davant del Partit Socialista, que mai té prou ambició nacional i mai prioritza els interessos de Catalunya", ha plantejat Junqueras. Preguntat per unes possibles primàries, el president de la formació ha assegurat que, si hi ha més d'una persona que opta a ser cap de llista, se celebraran. "Jo sempre he dit que en Gabriel és el millor candidat que tenim en aquest moment, sí", ha remarcat. Tot i la batussa interna i el distanciament amb els companys del grup parlamentari a Madrid i part de l'Executiva, Rufián és un dels polítics més coneguts arreu de l'Estat i també dels més ben valorats per la ciutadania, convertint-se en un actiu polític clau per a la formació. 

Davant la convocatòria electoral, ERC ja s'ha posat en marxa. Mentre Rufián s'ho acaba de pensar, els militants que vulguin ser caps de llista al Congrés podran optar-hi recollint avals equivalents al 5% del conjunt de la militància entre el 6 i l'11 d'octubre. També podran ser candidates si obtenen l'aval d'un terç dels membres de l'Executiva Nacional o d'una quarta part dels integrants del Consell Nacional. Rufián és una figura polèmica dins un sector de la militància republicana. Caldrà veure si els sectors més crítics presenten una candidatura alternativa. 

Objectiu Generalitat 

Si no hi ha cap sobresalt d'última hora, Oriol Junqueras serà amnistiat en els pròxims dies i veurà restituïts els seus drets polítics, ja que continua inhabilitat. En aquest context, s'ha plantejat la possibilitat que el president del partit prengui el relleu del de Santa Coloma de Gramenet i sigui candidat al Congrés en les eleccions de finals de novembre, tal com ja va passar mentre es trobava en presó preventiva el 2019, amb una gran victòria d'ERC. Junqueras, però, ho ha descartat de ple i ha reiterat que el seu objectiu és ser el candidat republicà a la presidència de la Generalitat. Tot i que fa quinze anys que està al capdavant d'ERC —tret d'uns mesos d'absència durant la crisi interna—, només va ser el cap de llista "efectiu" en les eleccions del 2012.