El servei de Rodalies i trens regionals va patir 831 "incidències greus" que van superar els cent minuts de retard acumulat l'any 2022. Així ho indica un informe elaborat pel Departament de Territori que alerta que el nombre d'afectacions ha crescut gradualment els darrers anys. Segons ha denunciat el Govern aquest dimarts, el mal funcionament de la xarxa de trens no només afecta els usuaris, sinó que també té conseqüències negatives al conjunt del sistema de transport públic català. "De mitjana, resulten més de dues incidències al dia i en total van afectar més de 22.500 trens", apunta l'executiu després de les incidències dels últims dies. Segons l'estudi, els incidents greus han anat oscil·lant en els últims anys entre els 631 del 2020 i els 831 del passat.

Per això, l'executiu de Pere Aragonès exigeix el traspàs de Rodalies en el marc de les negociacions d'investidura de Pedro Sánchez. De fet, Esquerra Republicana ja ho havia fixat com a una de les condicions per donar suport al líder socialista, un punt que també defensen Junts per Catalunya i els comuns. Per això, en aquest marc, el Govern ha apressat Sánchez perquè "mogui fitxa" de cara a la investidura per evitar "acabar com Feijóo". "És a ell a qui toca escoltar les legítimes reclamacions dels grups independentistes, i prendre decisions valentes", ha reiterat.

Pel que fa a l'any 2023, les dades disponibles (de gener a agost) indiquen que només hi ha hagut 44 dies sense incidències al sistema de Rodalies. "Són dades provisionals, atès que Adif ha deixat de proporcionar-les a la Generalitat", avisa el Govern. Tanmateix, durant juliol i agost s'ha produït una incidència atribuïble a la infraestructura o el material rodant cada dos dies.

"Manca de fiabilitat i puntualitat"

Segons la Generalitat, la "manca de fiabilitat i puntualitat" del servei de Rodalies de Catalunya "tensa" el sistema de transport públic en conjunt. En aquest sentit, l'informe analitza l'impacte de les incidències en els autobusos interurbans, que reben la demanda derivada de Rodalies amb poc marge de temps i una capacitat de per si molt menor que la del tren.

En alguns corredors, agrega l'executiu, l'increment de demanda derivada està sent "desproporcionat". Aquí citen el cas del bus exprés entre Barcelona i Vilafranca del Penedès, amb augments que poden arribar al 30%. També es lamenta que la política de gratuïtat tarifària que ha aplicat l'Estat els darrers temps ha fet que baixi la demanda de l'autobús interurbà o altres operadors de transport públic, desestabilitzant així el sistema i dificultant que l'oferta s'adapti a la demanda real.

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha denunciat que els minuts de retard acumulats s'han gairebé doblat en els darrers 10 anys, dels 200.000 minuts de l'any 2011 als prop de 400.000 el 2022. Plaja ha dit que, amb les competències que té actualment la Generalitat, el Govern fa "tot el que pot per intentar minimitzar les conseqüències" de les incidències, però "és complicat fer-ho sense un traspàs integral i sense ser el darrer responsable del servei, trens, catenàries o pressupost", ha afegit.