Carregant...

El president del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha responsabilitzat el govern de Pedro Sánchez de la crisi migratòria viscuda a Ceuta i ha qualificat la resposta de l’Estat de “tardana, insuficient i ridícula”. Des de la ciutat autònoma, el dirigent popular ha defensat que l’entrada massiva de persones no va ser un fet imprevisible i ha acusat l’executiu espanyol de no haver actuat malgrat disposar d’informació prèvia. “El que ha passat aquí no és un incident més, sinó una ocupació premeditada i sense precedents d’un territori espanyol. Tampoc és una cosa imprevisible”, ha afirmat Feijóo durant una compareixença al costat del president de Ceuta, Juan Jesús Vivas.

El líder del PP ha assegurat que el govern espanyol tenia indicis sobre el que podia passar des de dies abans. “Tenim dret que el govern ens expliqui per què no va actuar si coneixia el que havia de passar”, ha declarat. Segons Feijóo, resulta difícil creure que els serveis d’informació de l’Estat no detectessin que milers de persones es dirigien cap a la frontera entre el Marroc i Ceuta.“És impossible no saber que un contingent tan gran de persones es dirigia cap a Ceuta des de feia dies”, ha sostingut. Per aquest motiu, ha reclamat explicacions a l’executiu i ha insistit que “correspon al govern respondre” què sabia i quines mesures va adoptar.

Feijóo considera que la situació és conseqüència d’un “triple fracàs” de l’executiu en política migratòria, seguretat i relacions exteriors. “Tot això és competència exclusiva del govern de la nació”, ha remarcat.

També ha acusat Sánchez d’haver impulsat una política migratòria “permissiva” i d’haver transmès durant anys el missatge que es pot entrar a Espanya de qualsevol manera i acabar obtenint una regularització. Segons el president del PP, l’executiu és igualment responsable de protegir la frontera sud i de la imatge que Espanya està projectant a l’exterior. “És el govern qui ha d’assumir les conseqüències i les responsabilitats dels seus propis actes”, ha sentenciat.

Crítiques a les barreres marítimes

Feijóo també ha carregat contra la instal·lació d’una barrera de contenció marítima a l’espigó de Ceuta. El líder popular ha titllat la mesura de “ridícula” i ha qüestionat que no s’hagués desplegat amb anterioritat. “Si ara serveixen les boies, per què no es van instal·lar molt abans?”, ha preguntat. Al seu parer, la decisió arriba tard i no és suficient per garantir la seguretat de la frontera.

El president del PP tampoc comparteix que la crisi es pugui atribuir únicament a l’actuació de les màfies. Sense assenyalar directament el Marroc, ha criticat que Espanya delegui el control fronterer en la voluntat del país veí. “El que mai no faria un governant responsable és delegar la seva obligació de resoldre aquesta situació en la mera voluntat dels qui han ocupat aquesta ciutat”, ha manifestat. “Un estat seriós, viable i responsable es defensa a si mateix amb determinació”, ha afegit.

Sobre les relacions amb el Marroc, Feijóo ha demanat aclarir què ha fallat en la cooperació entre els dos països. Tot i defensar una relació basada en el respecte mutu, la col·laboració i la bona veïnatge, ha advertit que aquesta vinculació també requereix “reciprocitat, transparència i bona fe”. “La col·laboració no pot dependre de les circumstàncies, sinó que ha de ser permanent”, ha afirmat.