Esquerra Republicana ha celebrat aquest dijous l’entrada de 3Cat a la Unió Europea de Radiodifusió (UER) i ha reivindicat l’acord com el compliment d’un dels compromisos clau de la investidura del president Salvador Illa. Els republicans han qualificat el pas de “fita històrica” i han destacat que situa, per primera vegada, els mitjans públics catalans en el principal espai de coordinació audiovisual europeu.
La decisió s’ha adoptat a l’assemblea general de la UER celebrada a Praga, on s’ha aprovat una modificació dels estatuts que permet la incorporació de 3Cat com a membre auxiliar. Aquest canvi crea una nova categoria que fa possible, per primer cop, l’entrada d’una corporació pública que no té abast estatal, una reivindicació llargament perseguida des de Catalunya.
El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha valorat molt positivament l’acord i ha assegurat que “3Cat formarà part de l’entitat europea i internacional que regula la relació entre els grans mitjans de comunicació públics”. En aquest sentit, ha subratllat que “això vol dir que TV3 i Catalunya Ràdio estaran al costat de la BBC, France Télévisions o la RAI” i ha insistit que “és un gran pas pels mitjans de comunicació públics catalans perquè ens situa allà on sempre hauríem d’haver estat”. Junqueras també ha volgut remarcar la dimensió política i estratègica de la incorporació. “És molt més important el que aconseguim que cantar a Eurovisió”, ha afirmat, tot afegint que “no hi renunciem, però; hi acabarem participant o farem Eurovisió nosaltres sols”. Amb aquestes paraules, el líder republicà ha volgut relativitzar el debat sobre el festival musical i posar el focus en la presència estructural dels mitjans catalans en l’àmbit europeu.
Participarà de manera diferenciada de RTVE
Des d’ERC han insistit que l’entrada a la UER “compleix un dels acords d’investidura impulsats per Esquerra Republicana” i han destacat que “avui aquest compromís es compleix”. En el seu comunicat, el partit defensa que es tracta d’un “reconeixement a la dimensió, la qualitat i la singularitat de 3Cat i del sistema audiovisual català”. Els republicans també han posat èmfasi en el fet que la participació de 3Cat serà “amb una categoria específica” i “de manera diferenciada de RTVE”, fet que consideren clau per garantir una veu pròpia. “A partir d’ara Catalunya també hi serà present amb una representació diferenciada”, remarquen, tot subratllant que això “consolida un espai propi de projecció internacional”.
Segons ERC, la incorporació permetrà que 3Cat “jugui a la lliga dels grans” i participi “en els espais on es defineixen els estàndards, les estratègies i el futur dels mitjans públics europeus”. En aquesta línia, destaquen que l’acord facilitarà “un intercanvi permanent de continguts, notícies, coneixement i bones pràctiques amb la resta de radiotelevisions públiques europees”. A més, el partit defensa que aquest pas “significa acostar Europa a Catalunya, però també, i sobretot, projectar la realitat, la llengua i la identitat catalanes cap a Europa amb veu pròpia, visió pròpia i en català”. Per als republicans, es tracta d’una eina clau per reforçar la presència internacional del país i la normalització del català en l’àmbit audiovisual europeu.
La CCMA reivindica la decisió
La corporació 3Cat també ha valorat molt positivament la decisió i ha recordat que aquesta fita “ha estat perseguida durant molts anys” i que “en altres ocasions s’havia intentat sense èxit”. La seva presidenta, Rosa Romà, ha assegurat que “formar part de la UER és un gran hito perquè ens permetrà parlar de tu a tu amb les grans corporacions europees” i ha afegit que “es reforça la nostra legitimitat i la nostra identitat en l'àmbit europeu”. Romà ha destacat igualment que entrar a la UER “suposa sens dubte un pas molt important que reforça el paper dels mitjans públics del nostre país” i que “posiciona la llengua catalana en un entorn audiovisual europeu com no ho havia estat abans”.
Finalment, Esquerra Republicana ha assegurat que continuarà treballant per ampliar la presència de Catalunya en organismes europeus i internacionals. “Continuarem defensant la llengua catalana, la cultura i les institucions pròpies des d’una veu nacional diferenciada”, conclouen, tot reivindicant aquesta fita com una nova passa en la construcció d’estructures pròpies i en la projecció internacional de Catalunya.
