ERC i Junts exigeixen al govern espanyol més competències. Republicans i juntaires han aprofitat la sessió de control al Congrés dels Diputats per reclamar a la Moncloa dues noves transferències amb dos objectius: resoldre les llistes d’espera dels exàmens pràctics de conduir i posar fi a les “mancances” del servei de trens de mitjana distància. Per una banda, Esquerra Republicana reclama el traspàs de les “competències en matèria d’exàmens de conduir” al Servei Català de Trànsit davant d’una Direcció General de Trànsit que “no vol solucionar” el problema de les llargues llistes d’espera per examinar-se a Catalunya. Inés Granollers considera que les mesures que ha plantejat el govern espanyol són “insuficients” perquè es basen en promeses “d’examinadors que no arribaran o hores extres que no es compliran”. Per això, esgrimeix que “ofertar places de l’administració de la Generalitat per la ciutadania de Catalunya és una solució lògica i definitiva”. Tot i això, la rèplica del ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha sigut taxativa: “D’acord amb la Constitució, no és factible i a nivell comunitari, no hi ha la possibilitat d’aquesta transferència”.

D’altra banda, Junts per Catalunya reclama el traspàs de l’Avant, que és un “servei públic que transcorre íntegrament per Catalunya”. La voluntat, segons ha expressat Isidre Gavín, és resoldre un servei “deficitari, insostenible i inhumà”. En una roda de premsa posterior, el diputat juntaire ha apuntat que la Generalitat està “totalment” preparada per assumir-ho i ha esgrimit que es tracta d’un traspàs “molt més senzill” que el de Rodalies. Ha detallat que inclouria els “trens, el personal associat i els recursos econòmics vinculats al contracte d’obligació de servei públic”.

Junts reclama resoldre les “mancances” dels trens de mitjana distància amb el traspàs de l’Avant

Al ple del Congrés, Isidre Gavín ha posat el crit al cel pel fet que els usuaris de les Terres de l’Ebre pateixen “un mal servei” i tenen reiterats endarreriments i incidències a causa de les quals “han perdut o han hagut de renunciar a una feina” i “no poden saber quan arribaran a casa”. “Estem farts de reclamar un servei digne i un tracte just pels nostres ciutadans”, ha proclamat. I per això la solució és el traspàs. A més, també ha posat en relleu que ahir la Comissió de Transports i Mobilitat Sostenible va aprovar una proposició no de llei amb “mesures urgents per resoldre aquests problemes” amb l’abstenció del PSOE i sense cap vot en contra.

Davant la pregunta, el ministre de Transports, Óscar Puente, ha volgut sortir per la tangent: ha acusat Gavín de fer “populisme i demagògia” amb un “discurs incendiari” i ha demanat deixar les infraestructures “fora de la campanya electoral” per tal que “no siguin objecte de disputa”. En el seu torn de rèplica, ha recordat que s’està avançant en el traspàs de Rodalies i ha subratllat que estan treballant amb el Govern amb “diàleg i lleialtat”. “Si la independència en un estat de la Unió Europea manca de sentit, en té menys si es vincula amb les infraestructures, perquè per la seva pròpia naturalesa serveixen per unir i no dividir”, ha sostingut. Més tard, la reacció de Gavín a les paraules del ministre ha sigut clara: “El PSOE acostuma a contestar amb evasives quan hi ha problemes dels ciutadans que no tenen respostes, la resposta és coherent amb el mal servei que dona Renfe”.

ERC aposta per resoldre les llistes d’espera dels exàmens pràctics de conduir

D’altra banda, Inés Granollers ha retret al govern espanyol que el pla de xoc que va anunciar fa un any “no ha servit absolutament per res” a Catalunya i ha xifrat en més de 50.000 les persones que estan a l’espera per examinar-se. Ha criticat la “inacció” del govern espanyol i ha arguït que, a les zones rurals, el carnet de conduir “no és un caprici, sinó una necessitat”. “Aquesta deixadesa fa anys que ha convertit un simple tràmit amb la DGT en una missió impossible. Un any després continua sense donar-se una solució, és desesperant”, ha lamentat.

Fernando Grande-Marlaska ha replicat que en les pròximes setmanes s’incorporaran cinquanta nous examinadors per oposició lliure, dels quals 23 seran destinats a Catalunya, “gairebé la meitat”, per cobrir “el 70% de les places”. També ha desmentit les xifres de Granollers (ha afirmat que el nombre que els consta és de 31.000) i ha apuntat que, des que el PSOE governa, s’han enviat 65 examinadors a Catalunya dels 230 que shan autoritzat. La resposta de Granollers ha sigut clara: 23 examinadors equival a més de 2.500 exàmens per persona, “ja cal que vinguin amb ganes de treballar”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!