Resposta del Comitè Olímpic Internacional (COI) al Parlament de Catalunya després que el president de la cambra, Josep Rull, va protestar formalment per la retirada de les senyeres que es van exhibir durant els Jocs Olímpics d'hivern. L'incident es van produir el passat 19 de febrer durant la competició d'esquí de muntanya, en la qual el català Oriol Cardona Coll va aconseguir la medalla d'or. En la seva resposta, a la qual ha tingut accés ElNacional.cat, el COI assegura que entén "perfectament" la preocupació expressada per Rull i reconeix la necessitat que la política sobre banderes s’apliqui amb “cert grau de flexibilitat i de manera raonable, sensata i apropiada", en línia amb els valors de respecte i amb "l'expressió festiva i cultural que caracteritza l’atmosfera olímpica”.
En la carta de resposta, que signa el director executiu dels Jocs Olímpics, Christophe Dubi, s'assegura que aquesta situació “es tindrà en compte per a futures edicions dels Jocs” en el marc de la voluntat de garantir que els JJOO es visquin com "una celebració acollidora i respectuosa per a tothom”.
Els incidents amb les banderes es van produir durant la prova d'esquí de muntanya en què va competir i aconseguir la medalla d'or Oriol Cardona Coll i on també hi competien els catalans Ot Ferrer i Maria Costa. Els tres esportistes van rebre el suport de seguidors i familiars que van exhibir senyeres i estelades. Això no obstant, els serveis de seguretat van obligar a retirar les banderes amb l'argument que el Comitè Olímpic Internacional no permet cap mena de manifestació de propaganda política, religiosa o racial en cap recinte o instal·lació que es consideri part dels JJOO. Tanmateix, sí que es permet la presència de les banderes estatals, que exhibeixen els representants de les diferents delegacions i el públic que segueix les competicions.
Evitar conflictes
El COI argumenta en la seva carta de resposta que vol garantir que els Jocs Olímpics “continuïn sent un espai neutral i inclusiu” dedicat a l’esport i on els espectadors expressin aquest esperit amb “pancartes, banderes i vestimenta apropiada”, i que aquesta organització valora la història, la cultura i la identitat de totes les regions d’on provenen els atletes i aficionats.
En relació al fets registrats als Jocs de Milà-Cortina, explica que es va implementar una política, segons la qual només les banderes oficials dels Comitès Olímpics Nacionals participants podien ser exhibides; i puntualitza que l’objectiu era evitar possibles incidents o actuacions amb motivacions polítiques o ofensives incompatibles amb la Carta Olímpica i els valors que regeixen aquest moviment.
