Carregant...

La crisi oberta pel jutge Juan Carlos Peinado i la seva decisió d'enviar a judici Begoña Gómez ha fet un nou salt institucional aquest diumenge. La Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) s'ha reunit d'urgència telemàticament per analitzar una de les parts més polèmiques de la interlocutòria del magistrat, però la trobada ha acabat sense acord i l'òrgan de govern dels jutges ha decidit continuar les deliberacions aquest dilluns. El CGPJ estudia ara la possibilitat d'obrir un expedient disciplinari al magistrat després que aquest suggerís en una interlocutòria que els policies encarregats de la protecció de l'esposa del president del govern espanyol podrien facilitar-ne una eventual fugida.

La presidenta del CGPJ, Isabel Perelló, ha proposat a la Comissió Permanent —el principal òrgan executiu del Consell— ordenar a l'autoritat disciplinària que analitzi les afirmacions de Peinado i valori l'obertura d'un expedient. Segons fonts de l'òrgan de govern dels jutges, la reunió extraordinària que s’ha mantingut des de les deu del matí manera telemàtica, ha acabat ajornant el debat fins a aquest dilluns, quan els vocals es reuniran presencialment. L'òrgan ha optat per ajornar qualsevol decisió i reprendre el debat aquest dilluns, quan els vocals hauran de determinar si les manifestacions de Peinado justifiquen algun tipus d'actuació institucional o disciplinària.

La reunió de dilluns es presenta ara com una nova cita clau en una causa que ha traspassat l'àmbit estrictament judicial per convertir-se en un nou focus de tensió entre el govern espanyol, el poder judicial i les forces de seguretat. Mentrestant, la interlocutòria de Peinado continua generant un intens debat jurídic i polític, no només per l'obertura del judici oral contra l'esposa del president del govern, sinó també pel llenguatge emprat pel magistrat i per les conseqüències que pot tenir sobre la confiança entre les institucions de l'Estat.

La frase que ha encès totes les alarmes

La polèmica gira al voltant de la interlocutòria amb què Peinado va comunicar dissabte l'obertura de judici oral contra Begoña Gómez per presumptes delictes de tràfic d'influències, corrupció en els negocis, apropiació indeguda i malversació. En la mateixa resolució, el jutge va acordar retirar-li el passaport, prohibir-li sortir del territori espanyol i obligar-la a comparèixer cada quinze dies davant del jutjat. Per justificar aquestes mesures cautelars, va argumentar que existia risc de fugida i va afegir una reflexió que ha provocat una autèntica tempesta institucional.

Segons Peinado, "no hi ha cap dubte" que els agents de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat encarregats de l'escorta de Gómez podrien, "per iniciativa pròpia o seguint ordres dels seus superiors jeràrquics", col·laborar en una eventual fugida que impedís posar-la a disposició de la justícia.

La queixa de Marlaska

Les paraules del magistrat van desencadenar una reacció immediata del ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, que va traslladar la seva "més enèrgica queixa" a la presidenta del CGPJ i va reclamar que s'adoptessin les mesures que es consideressin oportunes dins de les competències del Consell. Per al titular d'Interior, les afirmacions de Peinado constitueixen un "greu qüestionament de la professionalitat dels membres de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat" i representen un fet de "màxima gravetat". Des del ministeri consideren que les sospites formulades pel jutge no afecten només els policies encarregats de protegir l'esposa del president, sinó també tota la cadena de comandament policial, ja que arriben a insinuar que els seus superiors podrien impartir ordres il·legals.

Un cas que ja transcendeix el procés judicial

La possibilitat que el CGPJ acabi actuant disciplinàriament contra Peinado situa el debat en un terreny poc habitual. El Consell no entra a valorar el fons de les resolucions judicials, però sí que pot examinar si les expressions utilitzades per un magistrat s'ajusten als deures de correcció institucional exigibles als membres de la carrera judicial. Per aquest motiu, la reunió prevista per aquest dilluns es presenta especialment rellevant. Els vocals hauran de decidir si les afirmacions del jutge formen part de la seva llibertat per motivar les resolucions o si, per contra, constitueixen una actuació susceptible de ser investigada disciplinàriament.

Mentrestant, la causa contra Begoña Gómez continua acumulant derivades polítiques i institucionals. El que havia començat com una investigació judicial sobre l'activitat professional de l'esposa del president del govern espanyol s'ha convertit ara en un conflicte que enfronta el magistrat instructor amb el Ministeri de l'Interior i que ha acabat arribant al màxim òrgan de govern dels jutges.