Sílvia Orriols, diputada, alcaldessa de Ripoll i presidenta d’Aliança Catalana (AC), va decidir retirar els ajuts públics als grups municipals de l’ajuntament que presideix així com als mitjans privats locals. Tots? Tots no. El portal Girona Notícies.com ha rebut uns 2.000 euros de l’erari públic de Ripoll, segons va admetre la mateixa batllessa fa pocs dies, en concepte de promoció de fires i mercats. Un fet absolutament normal que, en el cas d'altres mitjans, és blasmat sistemàticament per la líder de la puixant extrema dreta independentista. En aquest cas, però, el mitjà subvencionat és el mateix que ha reproduït la polèmica imatge d’Orriols feta amb intel·ligència artificial que la presenta trepitjant cofoia el cos del president Carles Puigdemont, abatut i a terra. Com si es tractés del trofeu d’una macabra cacera humana.
La mateixa imatge digital d’extrema violència publicada per Girona Notícies i la seva escenografia sinistra ha servit després a un usuari de la xarxa X que es fa dir Lara Croft (@Cro56634Lara) per elaborar un vídeo amb Grok, la IA de l’antic Twitter, que representa ni més ni menys que l’execució de Puigdemont en mans d’Orriols. Pistola en mà, la figura de la lideressa d’AC dispara al president, immobilitzat a terra, i directament al cap, en una imatge que supura feixisme per tots els seus píxels. Tant el compte, certament misteriós, com el vídeo, han estat esborrats de la xarxa aquest matí.
Però la creativitat sàdica d’alguns seguidors anònims d’AC a la xarxa no en té prou. Un altre usuari d’X, que es fa dir Manel Sanchis (@Manelsanchis), s’atreveix amb un altre vídeo, també creat amb la citada eina d'IA, en què presenta la màxima dirigent d'AC propinant a Puigdemont una salvatge puntada de peu. Aquí, el president de Junts cau abatut després de colpejar-se amb un contenidor de la brossa, en el millor estil dels mems trumpistes i els videojocs de violència extrema.
Tots dos vídeos s’han publicat a X com a resposta al post de Girona Notícies que reprodueix la informació il·lustrada amb la imatge que ha servit de base als dos furibunds piuladors orriolistes per confeccionar-los. La crònica del digital que sí que rep diners de l’ajuntament que presideix Orriols posava a la diana Junts amb el títol: “Puigdemont entra en pànic: Sílvia Orriols i Aliança Catalana s’emporten el vot descontent de Junts”. Era l’enfocament que donava a la reunió celebrada aquest dilluns a Waterloo per diversos alcaldes de Junts i el president del partit. Junts ha expressat la seva indignació davant dels fets.
La líder d'Aliança Catalana s'ha pronunciat aquest dimecres al matí sobre aquestes imatges. Orriols ha assegurat en una publicació a la xarxa X que "Aliança Catalana no necessita crear imatges artificials ni simulant que trepitgem a ningú, i encara menys simulant que apallissem o assassinem a ningú". La també alcaldessa de Ripoll afirma que espera que s'investigui qui hi ha darrere d'aquests vídeos "i ho pagui". Amb tot, no s'està d'apuntar que "hi ha qui sí que necessita revictimitzar-se".
Accions legals d'Aliança Catalana contra el vídeo del tret a Puigdemont
Al migdia, i després de la desaparició sobtada del brutal vídeo del tret a Puigdemont a X, Aliança Catalana ha anunciat a través del seu compte a la mateixa xarxa social que "emprendrà accions legals contra el vídeo publicat per un usuari anònim que manipula el missatge i la imatge de la nostra presidenta". "No tolerarem cap atac difamatori ni cap intent de desacreditar Aliança Catalana a través de notícies falses", avisa. En canvi, en cap moment es qüestiona la imatge base amb Orriols a sobre de Puigdemont publicada aquest dilluns a Girona Notícies a partir de la qual s'han construït les altres. Posteriorment, també ha estat esborrat de la xarxa el perfil i el vídeo de l'usuari Manel Sanchis, en què apareixia Puigdemont apallissat per Orriols.
En el passat debat de política general al Parlament de Catalunya, Orriols va promoure una iniciativa, que només va rebre el suport del seu grup i del de l'extrema dreta espanyolista de Vox, perquè es retiressin els ajuts que reben els grups polítics de la cambra catalana, inclòs —assegura— el seu, així com les subvencions als mitjans de comunicació. La proposta va ser rebutjada per una amplíssima majoria que no impedirà a Aliança Catalana continuar percebent 477.722 euros, en els quals s'inclouen el sou que ella mateixa cobra, ja que no hi ha renunciat. Una quantitat suculenta, atès que AC és el partit amb menys diputats: dues parlamentàries. La presidenta d'AC sí que sovint es vanta d'haver renunciat al seu sou com a alcaldessa de Ripoll, però el cert és que la llei l'obliga a triar entre una retribució o l'altra si és diputada i alcaldessa alhora.
Contracte prorrogat
Orriols s’ha escudat en el fet que els pagaments per publicitat —coneguts— a Girona Notícies els va decidir l’anterior govern municipal de Junts. Però el fet és que ella ha decidit prorrogar el contracte amb Girona Notícies "perquè fan difusió dels actes, fires i mercats que celebrem". No debades, es tracta d'un digital en què les informacions vinculades a Orriols, Aliança Catalana o el govern municipal de Ripoll, sempre en to positiu, tenen una presència destacadíssima en portada —tres peces a última hora d’aquest dimarts— en un mitjà que es proclama “la referència del periodisme de qualitat”. La premsa amiga sempre serà la premsa amiga.