El vaixell Aquarius ja navega, una altra vegada, per aigües de la Mediterrània per continuar rescatant migrants que fugen de l'opressió i misèria dels seus respectius països. Ha tornat a la seva "rutina" després de l'excepció que va fer la setmana passada desembarcant al port de València 629 migrants que ningú no volia i que han estat acollits per l'Administració valenciana en un gest de solidaritat, molt elogiat, i va ser retransmès en directe per 138 mitjans de comunicació de tot el món.

Doncs bé, l'alegria col·lectiva pel treball ben fet ha estat ofegada, 48 hores després, per una realitat de la qual no pot desenganxar-se el govern de la Generalitat Valenciana: que cada ciutadà valencià deu 10.000 € pel deute públic del Consell (uns 45.000 milions d'euros), que no hi ha manera d'aconseguir que el govern de torn, de l'Estat, s'interessi per arreglar la infrafinanciació reconeguda que pateix el País Valencià i que es concretin les aspiracions d'obtenir les inversions necessàries perquè els sectors productius locals s'obrin a l'exterior.

El president Sánchez l'hi ha deixat clar al president Puig; no hi haurà nou model de finançament fins al 2020. Aquesta era la data inicial d'acabament de les obres del Corredor Mediterrani, ara previst per al 2023. Se suposa que aquesta serà la infraestructura per a ús empresarial que ens connectarà amb el nord d'Europa i ens traurà de pobres.

No hi haurà connexió amb els corredors Atlàntic ni Cantàbric

I dic aquesta perquè, aquest divendres, hem conegut que el port de València, el principal moll de contenidors de la Mediterrània, i les empreses exportadores valencianes es quedaran fora de les xarxes transeuropees de transport de mercaderies per ferrocarril en no incloure el Ministeri de Foment del Govern del PP en les seves peticions al Consell d'Europa ni l'eix Mediterrània-Cantàbric (Sagunt-Saragossa), ni tampoc la connexió ferroviària Mediterrània-Atlàntica entre el port de València i el de Sines, a Portugal.

Ara ha transcendit que el Ministeri de Foment de l'executiu de Mariano Rajoy, va retirar al gener ambdues connexions ferroviàries del port de València amb les xarxes transeuropees en una modificació de les seves peticions a Brussel·les.

El Consell Europeu d'aquí a dos caps de setmana té previst aprovar una sèrie de modificacions en els traçats de les Xarxes Transeuropees de Transport de mercaderies per ferrocarril en les quals el port de València perdrà dos ramals clau que el connecten als principals eixos continentals.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha qualificat la desconnexió del port de València de les xarxes europees d'"una deslleialtat inacceptable del Ministeri de Foment de l'anterior Govern". Però ha estat l'actual qui li ha arriat les banderes "del finançament just" i el de "les inversions necessàries". En espera d'una nova ofensiva politico-dialèctica, la setmana acaba sent horribilis per als interessos valencians i fent molt real la frase "algunes coses canvien, d'altres no".