La companyia aèria valenciana Air Nostrum que presideix Carles Bertomeu, ha arribat a un acord amb el grup Acciona per llançar un servei d'alta velocitat ferroviària en competència amb Renfe. El projecte es troba en aquests moments en una fase preliminar, però la constructora serà el soci majoritari amb un 50% del capital del nou operador, en el qual els socis de l'aerolínia conservaran més d'un 20% i que es completarà amb un aliat internacional.

Air Nostrum va aconseguir el mes de setembre, a través de la seva filial ILSA, els permisos administratius per operar la línia entre Madrid-Barcelona i la localitat francesa de Montepllier, que inclou el tram entre la capital espanyola i Barcelona, ​​el trajecte més rendible econòmicament a priori de cara a la liberalització del servei. L'empresa valenciana va crear ILSA per trencar el monopoli de Renfe en els serveis comercials a partir de 2020, un negoci que mou actualment uns 1.500 milions d'euros anuals amb una forta previsió de creixement gràcies a l'obertura de nous corredors d'alta velocitat en els pròxims anys, segons informació el diari Expansión. En 2017, van viatjar en AVE prop de 22 milions de persones.

A la recerca d’un soci industrial internacional

Els fundadors de ILSA conservaran al voltant d'un 23% de l'empresa. A més dels accionistes d'Air Nostrum (Carlos Bertomeu i els fundadors de l'IVI) figura Víctor Bañares, director general del nou competidor ferroviari privat. L'entrada d'Acciona suposa un recolzament financer i empresarial necessari per a la companyia valenciana en el nou projecte. Per al soci internacional, Acciona i Air Nostrum busquen un perfil industrial i internacional, amb experiència en el sector ferroviari. La companyia hauria iniciat converses amb la francesa SNCF, l'alemanya Deutsche Bahn i el grup privat italià NTV (Italo). El grup francès, que treballa amb el banc de negocis Rothschild, figura entre els principals candidats després que no fructificaren les converses amb Renfe per participar conjuntament en el seu projecte low cost EVA

Inversió de 500 milions d’€ en trens

Acciona té experiència tant en el transport de persones (va controlar Trasmediterránea fins a l'any passat, quan la va vendre a la naviliera canària Armes) com en la ruptura de monopolis públics (va participar en la creació d'Airtel, que anys després va vendre a Vodafone). Air Nostrum, per la seva banda, també ha estat protagonista de la liberalització aèria i com a franquícia de Iberiase s'ha especialitzat en els tràfics regionals, que li donen més de 4,5 milions de passatgers a l'any. Ara, l'objectiu d'ILSA és trencar el monopoli de Renfe en el transport de viatgers en tren de llarg recorregut.

La companyia disposa d'un ambiciós pla de negoci per començar a prestar servei el més aviat possible. L'empresa treballa amb la vista posada en finals de 2020, moment en el qual es posa la marxa la liberalització ferroviària a tota la Unió Europea. Entre les decisions més rellevants fins a aquesta data figura la compra i lloguer de material rodant. Un cop bloquejada l'opció de llogar els trens de l'empresa Rosco, creada per Renfe, el grup treballa amb els principals fabricants europeus, que estimen que ILSA estarà en condicions d'anunciar pròximament una comanda d'uns 17 trens per més de 500 milions d'euros per complir amb els terminis d'obertura del mercat.