No és que sigui cap secret que algunes de les grans marques com Renault o Nissan han apostat de forma clara per tenir dins del seu grup de marques una opció low cost. La idea en aquest sentit és molt senzilla: aprofitar part de la tecnologia aplicada a models generalistes per fabricar models de baix cost dirigits a un públic que no té precisament un nivell d'exigència gaire alt.
Dacia és el millor exemple d'això. Una marca que aprofita tots els recursos de Renault, que no és que siguin pocs precisament, per dissenyar i fabricar models com el Sandero, el Duster, el Jogger o l'Spring, models de baix cost que estan tenint molt èxit en diferents mercats.
El problema en aquest cas és que, per molt que la inversió a l'hora de llançar una marca així no sigui precisament enorme ja que aquesta s'aprofitarà dels recursos de la marca mare, les vendes han d'acompanyar la inversió. A Dacia no tenen cap problema en aquest sentit, i en Renault estan més que contents amb els serveis deixats pels romanesos.
No és el cas de Datsun, la marca low cost que Nissan va decidir 'ressuscitar' el 2013 amb l'esperança que es convertís en un fenomen similar a què ha protagonitzat Dacia a Europa però en països com Rússia o l'Índia.
Nissan liquida Datsun, la seva marca low cost, pels baixos nivells de vendes
Una marca que fins a 2016 va tenir cert èxit als mercats citats així com en el d'Indonèsia. Tanmateix, des d'aleshores les seves vendes han caigut de forma molt clara, ni més ni menys que un 90 per cent. Així, la marca, que en el seu millor moment va arribar a ser present fins i tot en deu mercat diferents, s'ha acomiadat per la porta del darrere.
Una decisió que, ull, no és que hagi agafat ningú per sorpresa. I és que la decisió de Nissan de deixar de vendre els seus models de Datsun en un important mercat com és el de Rússia el 2020 ja va deixar molt clar que el futur de la companyia estava en dubte.
Un futur que ja és passat. I és que mitjans japonesos ja apunten que la marca ha deixat de vendre els seus models a l'Índia i a Indonèsia, els dos únics mercats en els quals encara era present. De fet, va ser a l'Índia on l'any passat Datsun va aconseguir tan sols 4.300 vendes, una xifra que evidentment ha provocat que Nissan, que sap que la situació no és sostenible, hagi liquidat a la seva marca low cost.
Una decisió lògica si a més tenim en compte que la marca japonesa es troba en un moment de transició cap a l'electrificació plena, per la qual cosa malgastar recursos i diners no és una cosa que encaixi precisament bé en la seva estratègia. Res a veure amb Dacia que, si bé no arriba a les vendes de Renault, sí que continua donant moltes alegries a la marca francesa.