L'anomenada ansietat per l'autonomia ha estat, durant anys, el gran obstacle per a la popularització del cotxe elèctric. Molts conductors es preguntaven si podrien realitzar un viatge llarg sense passar hores en un punt de recàrrega. Avui, aquest dubte comença a dissipar-se. I ho fa gràcies a un moviment sorprenent de Mercedes-Benz, que ha aconseguit que un dels seus vehicles superi la barrera psicològica dels 1.300 quilòmetres amb una sola càrrega.
La clau no està en un motor més eficient ni en trucs de laboratori. El secret és una bateria d'estat sòlid, aquesta tecnologia de la que tant es parla i que semblava reservada al futur llunyà. Més compacta, més lleugera i amb una densitat energètica molt superior a la de les actuals bateries d'ions de liti, aquesta innovació promet canviar per sempre la manera en què entenem la mobilitat elèctrica. Mercedes ha decidit demostrar que el futur és més a prop del que pensàvem.
Mercedes aconsegueix més de 1.300 km d'autonomia per a l'EQS
L'experiment va començar amb el Mercedes EQS, la gran berlina elèctrica de la marca. A aquest model se li va retirar la bateria convencional i se li va instal·lar un acumulador experimental desenvolupat juntament amb Mercedes-AMG High Performance Powertrains, el centre d'enginyeria de Fórmula 1 del grup i la companyia de cel·les Factorial Energy. No es tracta d'un simple prototip teòric, sinó d'un sistema real que s'ha posat a prova a la carretera oberta.
El resultat és cridaner: un increment del 25% en la densitat energètica respecte al sistema original. Això significa que el vehicle pot emmagatzemar molta més energia sense créixer en mida ni guanyar pes addicional. A la pràctica, la berlina manté el seu espai interior i el seu confort, però ofereix un abast fins ara impensable. L'eficiència ja no depèn de sacrificar disseny o habitabilitat.
Per comprovar el seu veritable abast, la marca va organitzar un trajecte entre Stuttgart i Malmö, una ruta de més de mil quilòmetres. El cotxe va aconseguir recórrer 1.205 quilòmetres sense aturar-se, i en finalitzar el viatge encara comptava amb prou càrrega per avançar uns altres 137 quilòmetres més. En total, 1.342 quilòmetres certificats en una sola càrrega, una xifra que col·loca Mercedes en la primera línia de la cursa tecnològica.
El 2027 podria ser l'any de la seva arribada al mercat
El precedent més proper és el del Lucid Air, que va assolir un registre similar, encara que en el seu cas recorrent a una bateria convencional de gran mida. L'aconseguit per Mercedes va més enllà, perquè demostra que la tecnologia d'estat sòlid ja pot traslladar-se a un vehicle de producció i oferir resultats tangibles. No parlem de promeses de laboratori, sinó de proves reals a la carretera.
De moment, la firma alemanya no ha posat data definitiva al llançament comercial d'aquesta bateria. Tot apunta que el 2027 serà l'any en què comencin a arribar els primers models amb aquesta tecnologia als concessionaris. Fins aleshores, Mercedes guarda el seu as a la màniga.