El president dels Estats Units, Donald Trump, ha sembrat dubtes aquest dilluns sobre la victòria de Lula da Silva a les eleccions presidencials del Brasil, sense presentar cap prova que avali les seves sospites de frau. El mandatari nord-americà ha qüestionat el resultat de la segona volta, celebrada diumenge, en què Lula es va imposar a l'ultradretà Flávio Bolsonaro, que encara no ha reconegut la derrota. Les declaracions de Trump arriben després que el president estatunidenc hagués celebrat el triomf de Bolsonaro en la primera volta dels comicis.
"Jo no governo el Brasil. Governo els Estats Units. Lula em cau bé; m'hi porto molt bé, però la pròrroga que es va concedir va resultar molt estranya", ha afirmat Trump davant la premsa, en referència a l'ampliació de l'horari de votació en alguns col·legis electorals per problemes amb el transport. El president nord-americà ha anat més enllà en les seves sospites: "Al meu parer, va causar una impressió pèssima. Francament, va semblar una altra elecció manipulada. La situació va deixar una imatge terrible".
Del suport a Bolsonaro a les sospites de frau electoral
Les acusacions contrasten amb la posició que Trump havia mantingut després de la primera volta, celebrada el 4 d'octubre, quan Flávio Bolsonaro va obtenir més vots. Aleshores, el president dels Estats Units va elogiar la rapidesa del recompte electoral brasiler i va destacar que els resultats s'haguessin fet públics el mateix dia de la votació. En una publicació a Truth Social, va contraposar aquesta eficiència al funcionament de les eleccions nord-americanes, que va qualificar de corruptes. També va celebrar públicament "la gran victòria" de Bolsonaro.
La reacció de la Casa Blanca també ha estat marcada per la demora en el reconeixement del resultat. Segons el diari brasiler Folha de S.Paulo, l'administració nord-americana va aturar la publicació d'un comunicat oficial que reconeixia la victòria de Lula després d'atendre les queixes de Bolsonaro. Trump havia assegurat que no prenia partit per cap dels candidats, tot i que aquest mateix any havia incrementat fins al 25% els aranzels al Brasil amb l'objectiu de perjudicar Lula, després d'una visita de Flávio Bolsonaro a Washington.
La victòria de Lula rep el suport internacional i alleuja la Unió Europea
Malgrat els dubtes expressats per Trump, diversos dirigents internacionals han felicitat Lula per la seva reelecció. Entre ells hi ha els presidents de Xile, José Antonio Kast, i de l'Equador, Daniel Noboa, així com la presidenta del Perú, Keiko Fujimori. També s'hi ha sumat la presidenta de Mèxic, Claudia Sheinbaum, que ha definit el resultat com "una alenada d'aire fresc" per al continent. La Xina, principal soci comercial del Brasil des del 2009, també s'ha afanyat a felicitar el mandatari brasiler.
La reelecció de Lula ha estat rebuda amb satisfacció a Brussel·les, on hi havia preocupació per la possibilitat que una victòria de Bolsonaro posés en perill l'acord comercial entre la Unió Europea i el Mercosur, signat a principis d'any després de més de dues dècades de negociacions. La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha qualificat el resultat de victòria de "la democràcia i el multilateralisme" i ha defensat la cooperació en matèria comercial i climàtica. El president del Consell Europeu, António Costa, i el president francès, Emmanuel Macron, també han felicitat Lula, mentre que el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha celebrat el triomf del Partit dels Treballadors i ha expressat el desig que aquesta tendència progressista es repeteixi a les eleccions generals del 29 de novembre.
