Carregant...

La CNN ha recuperat aquest dijous l'accés a la Casa Blanca poques hores després que un jutge ordenés al govern dels Estats Units aixecar el veto imposat per Donald Trump contra aquesta cadena, Politico i MS NOW. Segons ha informat la mateixa CNN, la periodista Betsy Klein, a qui prèviament s'havia impedit l'entrada, ha pogut tornar a accedir al complex presidencial juntament amb un fotoperiodista. La situació contrasta amb el que havia passat unes hores abans, quan membres dels tres mitjans continuaven trobant-se amb les credencials desactivades malgrat la resolució judicial. De moment, Politico i MS NOW no han informat si els seus periodistes també han pogut tornar a entrar. Les tres organitzacions estaven vetades des de dissabte per ordre de Trump, que havia justificat la decisió acusant-les de mantenir una cobertura basada en "notícies falses".

La reportera d'MS NOW Laura Barrón-López havia relatat prèviament com se li havia impedit l'entrada malgrat disposar d'una acreditació permanent. Segons explicava, en arribar a la Casa Blanca va mostrar la seva targeta i va poder superar sense problemes el primer perímetre de seguretat. El bloqueig va arribar al segon control, on hi ha els detectors de metalls i l'escàner de bosses. En passar l'acreditació pel lector, "el llum ha començat a parpellejar en vermell". Barrón-López va preguntar aleshores a l'agent del Servei Secret què passava i aquest va comprovar de nou la targeta. "Encara apareix com a desactivada", li va respondre, segons el relat de la periodista.

La CNN també havia denunciat que diversos membres del seu equip han vist denegat l'accés a la Casa Blanca en més d'una ocasió. Entre els afectats hi ha un fotoperiodista de la cadena i la mateixa Klein, corresponsal del mitjà al complex presidencial, a qui ja havien retirat les credencials dissabte. Klein havia advertit que "sembla que la Casa Blanca podria estar desobeint l'ordre judicial", tot i que afegia que la cadena està "en espera d'aclariments" per part de l'administració Trump, els quals han arribat unes hores després.

En el cas de Politico, la situació havia estat igualment confusa. Un agent del Servei Secret va comunicar aquest dijous a un periodista del mitjà a qui s'havia confiscat l'acreditació permanent que no tenia autorització per entrar amb aquella credencial, tot i que sí que podria accedir al recinte amb un passi temporal d'un dia. Aquest tipus d'acreditacions es concedeixen habitualment als periodistes que no disposen del que a la Casa Blanca es coneix com a hard pass, és a dir, la credencial que permet l'accés permanent a les instal·lacions de premsa del complex presidencial.

Un dels factors que podria haver influït en el retard a l'hora de reactivar les acreditacions és la visita que el president xinès, Xi Jinping, fa aquest mateix dijous a la Casa Blanca. La trobada, preparada des de fa temps, inclou diversos actes als terrenys del complex presidencial oberts en bona part al conjunt de la premsa, entre ells una revista militar i una salutació al Pòrtic Nord. Barrón-López ha apuntat que el dispositiu de seguretat és especialment intens aquesta jornada: "Quan he arribat a la Casa Blanca i he superat el primer perímetre de seguretat controlat pel Servei Secret, he pogut veure que està més fortificat per la visita de Xi".