El candidat d'esquerres Roberto Sánchez ha avançat a la candidata de dretes Keiko Fujimori en el tram final de l'escrutini de la segona volta de les eleccions presidencials, celebrades aquest diumenge. Després d'haver neutralitzat un desavantatge que va arribar a ser de 5,5 punts percentuals, i un cop s'han comptabilitzat el 93,92% dels vots, Sánchez obté el 50,008% de les paperetes (8.790.560 sufragis), davant del 49,992% de Fujimori (8.787.618). Tot i això, encara falta per escrutar-se el vot estranger, on s'espera que Fujimori sigui la més votada, i el vot a les zones rurals, en què les majors preferències les tindrà previsiblement Sánchez.
Un cop coneguts els primers resultats durant la nit de diumenge —una mostra elaborada per Ipsos va atorgar un 50,3% a Sánchez, contra un 49,7% a Fujimori— el candidat de Juntos por Perú va sortir a un balcó de l'emblemàtica plaça San Martín, al centre històric de Lima, per assegurar davant dels seus seguidors que "aquest és el dia de la recuperació de la democràcia" i va considerar que és "el moment de la defensa del vot". Sánchez va aprofitar per recordar l'empresonat expresident Castillo, a qui representa en aquests comicis i que ha promès alliberar de la seva condemna pel fallit cop d'estat del 2022.
Per la seva banda, Fujimori va mostrar cautela davant la premsa i va acceptar l'"empat tècnic" mostrat per les projeccions. Tot i això, va anticipar que acceptarà els resultats electorals, al contrari del 2021, quan va denunciar un suposat frau en contra. "Fins ara no hi ha cap guanyador en aquesta contesa, per aquesta raó, seran dies llargs fins a conèixer-lo", va dir la líder del partit Força Popular.
Una dècada d'inestabilitat política
En els darrers deu anys, fins a vuit presidents han ocupat la butaca presidencial del Perú, que ha estat més aviat una cadira elèctrica per a tot aquell a qui s’hi ha assegut. La volatilitat política del país andí i la debilitat dels presidents davant del Congrés —disposat a destituir el mandatari que sigui si no s'alinea amb els objectius polítics de les forces que controlen l'hemicicle— ha estat un maldecap pels peruans, que van manifestar el seu malestar amb la gran fragmentació del vot en la primera volta. En els comicis del passat 12 d'abril, cap dels 35 candidats a la presidència va rebre més de 3 milions de vots en un país amb més de 27 milions d'electors. La gran fragmentació del vot ja va donar marges molt ajustats en la primera volta i encara més en la segona, en què la victòria anirà de pocs vots.
