El ciberatac que es va produir aquest dissabte contra l’empresa nord-americana Collins Aerospace, el proveïdor de serveis pels sistemes de facturació i embarcament, segueix produint afectacions en els aeroports europeus que es van veure directament perjudicats per aquest atac informàtic, especialment els de Zaventem, a Brussel·les; Heathrow a Londres i Brandenburg, a Berlín. Cap grup ha reivindicat aquest atac informàtic que afecta el programa Muse que utilitzen per a operar taulells i portes d'embarcament compartits en diversos aeroports, el que va produir retard, cancel·lacions i llargues cues per fer el check-in i l’embarcament, donat que les operacions s’han de fer manualment. Però les autoritats europees investiguen una possible autoria russa de l’atac, donada la capacitat de xarxes de hackers properes al Kremlin per realitzar aquestes accions sobre infraestructures crítiques, tot i que la confirmació encara no és oficial.
Retards per meteorologia adversa a El Prat
El fet que aquesta setmana s’anunciés que Collins Aerospace, filial del grup estatunidenc de defensa RTX (anteriorment conegut com a Raytheon) subministrarà sistemes de programació per combatre la guerra electrònica per a l’agència de Comunicació i Informació de l’OTAN, alimenta les especulacions sobre l’autoria russa de l’atac informàtic. Si s’arribés a confirmar que darrere d’aquest ciberatac hi ha a grups prorussos amb experiència en atacs cibernètics de denegació de servei dirigits a infraestructures aeroportuàries, es relacionaria amb el conflicte que enfronta Rússia amb l’OTAN arran dels episodis recents de la invasió de l’espai aeri d’alguns membres de l’aliança atlàntica, com Polònia, Romania i Estònia.
Aquests grups prorussos han dut a terme campanyes similars en anys anteriors contra webs i aplicacions aeroportuàries a Alemanya (2023) i Itàlia (2024), on van generar caos i titulars sense afectar directament els vols. Va ser el cas del ciberatac que va perpetrar el grup NoName57, que al desembre de l'any passat va atacar amb èxit les webs dels aeroports italians de Malpensa i Linate, aconseguint afectar operacions aèries. Aquest grup és conegut per atribuir els seus atacs a una "resposta cibernètica" contra els "russòfobes", reflectint una motivació política clarament vinculada a Rússia. El patró típic d'aquests atacs és impactar a proveïdors de serveis comuns (com el programari de gestió de facturació i embarcament afectat ara, anomenat Muse, de Collins Aerospace) en lloc d'atacar directament els aeroports, provocant retards i descontentament per a erosionar la confiança i augmentar costos operatius. Això encaixa amb una estratègia d'imposició de costos i desestabilització en un context de conflicte de baixa intensitat o "zona grisa".
Mentre les autoritats intenten esbrinar l’autoria de l’atac informàtic, els aeroports segueixen patint les conseqüències. A l'aeroport de Brussel·les es continuen sofrint alteracions del trànsit aeri arran del ciberatac. S'han cancel·lat 44 vols, la sortida dels quals estava prevista aquest diumenge i altres 28 d'arribada. En l'aeroport de la capital belga continuen les llargues cues en els taulells de facturació i els retards que han afectat altres vols, pesi al desplegament de personal addicional, atès que els processos de check-in i embarcament es continuen fent manualment. L’aeroport de Berlín també va començar el dia aquest diumenge amb alguns problemes derivats del ciberatac, i es van donar alguns retards, però la situació era aquest diumenge fluida, segons els seus responsables. Per la seva part, l'aeroport de Heathrow, a Londres, va afirmar que "la gran majoria de vols" han continuat operant malgrat les incidències.
Aena ja va assegurar dissabte que els aeroports espanyols no van enregistrar problemes més enllà de les afectacions en els vols que connectaven amb altres aeroports europeus que sí que estaven afectats. Aquest diumenge s’han produït alguns i cancel·lacions puntuals en la connexió amb Brussel·les a Madrid-Barajas o Barcelona-El Prat, però fonts d'Ibèria han indicat a EFE que no els consta que sigui pel ciberatac, sinó que hi ha restriccions per meteorologia adversa en alguns punts, la qual cosa està afectant les operacions. En el cas de l’aeroport català, hi ha hagut cancel·lacions d’alguns vols, especialment de la companyia Vueling.