En les seves primeres declaracions després que el president dels Estats Units, Donald Trump, anunciés una suposada acceptació israeliana d’un alto el foc de 60 dies a Gaza, el primer ministre Benjamin Netanyahu ha reafirmat aquest dimecres la seva determinació d’eliminar completament Hamàs de la Franja. “No hi haurà Hamàs. No hi haurà un Hamastan. Això s’ha acabat i no tornarà a passar”, ha assegurat en un discurs recollit per l’agència Reuters. Tot i l’anunci de la treva, el dirigent hebreu manté el seu discurs de mà dura i té previst viatjar a Washington la setmana vinent per reunir-se amb Trump i abordar la situació a Gaza i l’Iran”, segons ha confirmat la Casa Blanca.

Poques hores abans del discurs de Netanyahu, Trump havia anunciat a través de la seva plataforma Truth Social que Israel havia donat llum verda a una “proposta final” per a un alto el foc de 60 dies. Segons diversos mitjans nord-americans, l’acord preveu l’alliberament de deu ostatges israelians amb vida i el lliurament dels cossos de quinze més, la meitat dels segrestats que encara romanen a Gaza. “Israel ha acordat les condicions necessàries per executar l’alto el foc de 60 dies, durant el qual treballarem amb totes les parts per posar fi a la guerra”, ha afirmat Trump, que ha destacat la tasca com a mediadors de Qatar i Egipte i ha advertit Hamàs que, si no accepta la proposta, “la situació no millorarà, sinó que empitjorarà”.

En aquest sentit, Hamàs ha reiterat la seva disposició a negociar una treva, però sempre que aquesta serveixi per “posar fi a la guerra”. En un comunicat, l’organització islamista ha indicat que els seus mediadors estan analitzant les noves propostes per assegurar-se que inclouen la retirada total de les forces israelianes del territori palestí. A més, tot i que Netanyahu no ha confirmat explícitament l’acceptació de l’acord, el ministre d’Exteriors d’Israel, Gideon Saar, ha reconegut públicament que hi ha “una gran majoria al govern i entre la població” favorable al pla per a l’alliberament dels ostatges. “Si es presenta una oportunitat, no cal desaprofitar-la”, ha remarcat Saar en un missatge publicat a la xarxa social X.

Atacs perennes

Tot plegat mentre la Franja de Gaza continua essent l’objectiu de gran part dels bombardejos israelians. En les últimes 24 hores, han mort almenys 139 palestins en atacs separats a les àrees nord i sud. Entre les víctimes hi havia Marwan al-Sultan, director de l'Hospital Indonesi, un dels més importants del nord de l’enclavament i fora de servei a causa de l'avenç de les tropes d’Israel a la zona. El Ministeri de Sanitat de Gaza ha confirmat la mort del director del centre sanitari i ha assegurat en un comunicat que “tot crim contra el personal mèdic i humanitari confirma la sagnant metodologia i la premeditada insistència a atacar-los directament i deliberadament”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!