El Tribunal Superior de Londres ha tancat aquest dijous un acord amb les Illes Maurici per retornar-li l’arxipèlag de Chagos, un territori pendent de descolonitzar. Tot i això, el Regne Unit mantindrà la base militar de l'illa Diego Garcia, que també utilitza els Estats Units. Per això, el primer ministre britànic, Keir Starmer, ha anunciat que preveu llogar aquesta illa per 101 milions de lliures a l’any.
Finalment, el Regne Unit ha acabat accedint a retornar Chagos per la pressió del Tribunal Internacional de Justícia, que el 2019 va declarar il·legal la separació d’aquest territori de Maurici, una colònia britànica fins al 1968. El Regne Unit va expulsar els habitants de Chagos de les seves illes i va permetre als EUA utilitzar Diego Garcia com a base militar a l’oceà Índic. Ara, la justícia ha pres aquesta decisió i "si Maurici ens tornés a portar als tribunals, cosa que sens dubte haurien fet, no tindríem una perspectiva realista d'èxit i probablement ens enfrontaríem a ordres de mesures provisionals en qüestió de setmanes", ha reconegut Starmer.
Un enclavament estratègic
Per aquest motiu, el govern laborista s’ha compromès a retornar Chagos a Maurici, però ha pactat el lloguer de la base militar per als pròxims “99 anys i més enllà”. Starmer ha defensat que és una localització de “vital” importància per als interessos britànics a la regió i per poder fer un “desplegament ràpid” de les seves forces a “tot l'Orient Mitjà, l'Àfrica Oriental i el Sud d'Àsia”. Donald Trump ha acollit amb satisfacció l'acord, juntament amb altres aliats, perquè veuen la importància estratègica d'aquesta base. "No podem cedir el terreny a altres que vulguin fer-nos mal", ha dit el dirigent britànic durant la roda de premsa. Per la seva banda, Austràlia, Nova Zelanda, Índia i el Canadà també han validat l’acord.
Aquesta base ha estat utilitzada com a centre d'operacions per a bombarders i vaixells durant les guerres a l'Afganistan i l'Iraq. La Cort Internacional de Justícia va sentenciar, el febrer del 2019, que l'ocupació del Regne Unit de les illes era il·legal i les havia de tornar a la República de Maurici.
Espanya ho equipara amb Gibraltar
Gibraltar és un altre "territori no autònom pendent de descolonitzar", segons indica l'Organització de les Nacions Unides (ONU). Tot i això, ni el govern del Regne Unit ni el govern de Gibraltar ho veuen així. És per això, que el 2022, l'ambaixador permanent d'Espanya a l'ONU, Agustín Santos, va comparar la resolució sobre Chagos amb el cas de Gibraltar per tal d'exigir la seva devolució a Espanya. Santos va argumentar que "en ambdós casos, trobem instal·lacions militars al fons de la qüestió" i va demanar un compromís de compliment per part del Regne Unit.