Quan un pensa en viatjar a Roma en ple mes d’agost li ve al cap la calor que patirà, el sol que el cremarà i la gentada que hi trobarà en cada racó. De fet, més famosos que els mil·lenaris monuments ho són les eternes cues que s'han d'aguantar per poder entrar-hi i admirar-los com es mereixen. Enguany, el sol i la calor hi han tornat amb més intensitat que mai (més de 30 graus a l'ombra i sensació de 40 al sol), però les multituds de ciutadans del món no han aparegut. I això, com ja us podeu imaginar, és gràcies al coronavirus.

La imatge que millor reflecteix aquesta ‘nova normalitat’ és, segurament, la que mostra els afores de l’Amfiteatre Flavi, més conegut com a Coliseu. Si en una jornada habitual d’estiu gairebé no es podria caminar a causa dels milers de turistes que l’admiren, el fotografien o el rodegen tractant d’imaginar-se’l 1.800 anys enrere, ara ofereix un aspecte més similar al d’un estadi d’un equip de futbol en un dia sense partit.

 

Per a que us feu una idea més concreta, el que normalment era una espera d’una hora i mitja per poder-hi entrar, ara s’ha convertit en un tràmit que amb prou feines arriba als cinc minuts. Recordeu que estem en ple agost i que la cua de 90 minuts que s'acostumava a fer era sota un sol que no perdona.

La imatge es repeteix en altres punts icònics de la que un dia va ser la ciutat més poderosa del món. Només el tamany més acollidor de les places que guarden monuments emblemàtics com la Fontana di Trevi, el monument a Víctor Manuel II (el Rei que va unificar el país) o el Panteó, el qual un dia Agrippa va construir per rendir homenatge a la família de Juli Cèsar, poden fer-nos veure el miratge que la situació està tornant a la normalitat.

panteo roma - marc gonzález

Pocs centenars de turistes esperen per visitar el Panteó de Roma | Marc González

Aquesta il·lusió, però, s'esvaeix fixant-se en què fàcilment es pot trobar lloc en una terrassa per dinar i que l’interior de molts establiments estan gairebé buits. Qualsevol altre estiu, poder aixoplugar-se sota l'ombra d’un para-sol per poder reprendre forces era missió gairebé impossible. “Aquest any està sent horrible”, comenta el cap de sala del Napoletano’s Phanteon, que afegeix que l’any passat no cabia ni una agulla ni a la piazza della Rotonda ni a les terrasses dels restaurants.

I és que el cert és que la majoria de carrers i places del centre de la Ciutat Eterna estan sent visitats pels mateixos italians, que com molts altres europeus han optat per fer turisme en el seu mateix país. Tot i aquest esforç per ajudar a recuperar la tercera economia de la UE que alguns podrien considerar un acte patriòtic, “el sector està exhaust”, segons ha assegurat el portaveu de la federació d’hotels Federalberhi, Giussepe Roscioli, al diari italià La Repubblica.

terrasses mig buides roma - marc gonzález

Les terrasses del centre històric de Roma, mig buides a causa de la baixa afluència de turistes | Marc González

I és que més enllà dels visitants nacionals, només un petit percentatge de francesos, britànics i espanyols s’han desplaçat fins a la capital italiana. “Hi ha hagut un petit retorn del turisme, però en poques setmanes els clients que estaven a la ciutat per feina han desaparegut”, ha afegit Roscioli. Ara bé, el sector que pitjor ho està passant és el del luxe: hotels de cinc estrelles i boutiques de marques exclusives com Channel o Gucci han vist com els seus clients habituals, turistes nord-americans, russos i asiàtics, han desaparegut de la capital italiana. El resultat traspassat a les dades és que només el 20% dels hotels romans han obert per la temporada turística d'aquest estiu.

I el Vaticà?

Tot i ser un altre Estat, concretament el més petit del món, la Ciutat del Vaticà pateix, evidentment, el mateix problema. Si en una situació normal la cua per entrar a la Basílica de Sant Pere era de gairebé tres hores, ara l’espera s’ha reduït a poc menys de trenta minuts. Ja a l’interior del temple, els visitants poden admirar la que és l'església més important del món amb molta més tranquil·litat (i espai) del que n'hi ha habitualment.

plaça de sant pere ciutat vatica - marc gonzález

Imatge insòlita de la plaça de Sant Pere a la Ciutat del Vaticà | Marc González

Quelcom similar passa amb el Museu Vaticà, on hi destaca la famosíssima Capella Sixtina. Cal apuntar, però, que aquí sí que es formen algunes aglomeracions en algunes estances a causa de les reserves online, que fan que s'acumulin les visites.

Tres mil anys de "saviesa i coneixement"

Tanmateix, quan hom passeja per l’antiga capital de l’Imperi romà, veu que, tot i estar a mig gas, el ritme de la ciutat no s’atura. I és que en cada racó es pot trobar algú admirant o fotografiant un dels centenars de vestigis de la ciutat fundada pels bessons Ròmul i Rem fa ja gairebé tres mil anys.

coliseu roma italia coronavirus - marc gonzalez

Imatge del Coliseu des de l'Altar de la Pàtria | Marc González

Perquè encara que el coronavirus no ha desaparegut, les dades no són, ni molts menys, tan alarmants com les d’altres països d’Europa. Comparacions? Sí, gracies. Itàlia està notificant entre 500 i 600 casos nous per dia, pels 2.000 o 3.000 d’Espanya, tot i tenir 13 milions d’habitants més. Així doncs, lluny queden ja aquells dies en què els carrers de Roma i de la resta de ciutats de la bota van quedar buits amb els seus ciutadans cantant des dels balcons.

De fet, ja ho va deixar escrit Juli Cèsar: “Parlar de l'antiga Roma és parlar de la glòria i de la força dels estrategues i guerrers més despietats que hagi conegut mai la Terra, però també és parlar de saviesa i coneixement”. Però mentre aquest coneixement no acabi amb el virus, per què no gaudir de la Ciutat Eterna amb una mica menys de gent?