Milers de vols que circulen pel mar Bàltic i els seus voltants han registrat problemes amb els GPS des del passat mes d'agost. Segons ha informat The Guardian, almenys 46.000 vols s'han vist afectats per aquests errors en els seus sistemes de navegació. Sent milers els casos, les sospites que no és quelcom casual fa mesos que es gesta entre els governs de la zona i les mateixes aerolínies. Tanmateix, que o qui hi pot estar al darrere?

L'anàlisi de dades de navegació que s'han fet en les aeronaus afectades apunten a un lloc en comú: Kaliningrad. Es tracta d'un enclavament rus rodejat per Estònia, Letònia, Lituània i Polònia. En altres paraules, tot apunta que Rússia podria estar darrere d'aquests problemes. Tot i això, es pot afirmar? Els experts prefereixen no sentenciar res. "Com passa en l'àmbit de la ciberseguretat, és molt difícil atribuir amb certesa la responsabilitat per aquests incidents, i al camp de la radiofreqüència encara més", explica David Marugán, especialista en radiocomunicacions, a El Confidencial.

Per què Rússia faria això? 

Una de les hipòtesis més sòlides sobre la taula és que aquestes interferències entre vols comercials són un efecte col·lateral, no una finalitat en si mateixa. El Kremlin podria estar emetent interferències que afecten alguns GPS de vols que passen per la regió com a part de la seva protecció contra possibles bombardejos d'Ucraïna. Es tracta d'una situació que s'ha donat en altres regions en conflicte, com l'Orient Mitjà. 

Tot i això, sempre hi ha qui es decanta per posicions més escèptiques. Alguns analistes han apuntat que aquestes interferències podrien ser l'inici d'una escalada de les agressions russes a la regió. “El suggeriment que l'increment d'operacions [de disrupció electrònica] al Bàltic reflecteixen l'entrada de Finlàndia a l'OTAN, seguida aviat per la de Suècia”, sentència en unes declaracions a El Confidencial, Mark Galeotti, expert en política russa. 

Resposta dels països afectats

Entre els Estats i les aerolínies afectades hi ha malestar, de manera que alguns ja han pres cartes en la matèria. Per exemple, el titular d'Afers Estrangers d'Estònia, Margus Tsahkna, ha demanat als veïns Letònia, Lituània, Finlàndia i Suècia que se li uneixin per plantejar davant l'OTAN i la Unió Europea (UE) la qüestió de les interferències russes. "Rússia sap molt bé que la interferència que està causant és molt perillosa per al nostre trànsit aeri i, en concret, també incompleix els convenis internacionals de què Rússia és part. Per tant, és una acció deliberada que està pertorbant les nostres vides, posant en perill la vida de les persones", ha sentenciat Tshkna. 

Per altra banda, en el sector privat, aerolínia finlandesa Finnair ha anunciat aquesta setmana  la suspensió dels vols a Tartu (Estònia) durant el mes de maig a causa de l'efecte de les suposades interferències russes amb els senyals de GPS a la zona. Els vols diaris a aquesta ciutat estoniana quedaran suspesos fins al 31 de maig, va informar l'aerolínia en un comunicat. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!