Dos fills del rei Rama X de Tailàndia han denunciat en una carta dirigida al monarca i publicada a Facebook que les autoritats d'immigració del país asiàtic els han impedit entrar al país. Juthavachara i Vatchrawee, de 45 i 39 anys respectivament, fa anys que resideixen als Estats Units després que el seu pare els desterrés l'any 1996, quan el sobirà es va divorciar de la seva segona esposa i mare d'aquests després d'acusar-la d'adulteri. Els germans asseguren en la missiva que en tres ocasions recents, dues en intentar embarcar en un avió amb destí a Bangkok i una altra en un pas fronterer al sud del país, se'ls va denegar l'entrada a Tailàndia. Els descendents són el segon i cinquè fill del sobirà, però no compten amb cap paper a la corona.
"L'aerolínia ens va informar que Immigració tailandesa no ens havia autoritzat l'embarcament i que els nostres passaports havien estat bloquejats. Sense explicació. Sense documentació. Sense motiu oficial", denuncien al text publicat divendres a la nit i acompanyat de fotografies dels bitllets i un àudio de la conversa amb les autoritats frontereres. Tot i que Tailàndia és una monarquia parlamentària, el cert és que la casa reial tailandesa, i concretament el rei Rama X, gaudeixen d'una posició de poder venerada i temuda per la població.
Denuncien que hi ha grups influents que els veuen com una "amenaça"
A la carta, expliquen que durant anys han portat una vida discreta apartats de la corona, però que el passat mes de gener van viatjar al país després de molt de temps sense haver-ho fet per visitar el seu germà Vacharaesorn (44 anys), el tercer fill del rei tailandès, que viu en un monestir budista. Aquest tercer germà, com els altres, ha passat gran part de la seva vida als EUA, però, sense previ avís, va tornar a Tailàndia l'any 2023, una decisió que va sorprendre a la família i als tailandesos, en ser vista com un possible moviment de cara a la successió de tron. El rei Vajiralongkorn té 72 anys i encara no ha dit públicament qui serà el seu successor.
Durant aquest viatge del mes de gener, els germans denuncien que van ser "vigilats, fotografiats i amonestats". A parer seu, perquè els grups d'influència del país van interpretar la seva visita com una "amenaça". "Se'ns va negar l'entrada al Gran Palau, fins i tot quan els turistes estrangers passaven lliurement per les portes. A nosaltres, els fills del rei, se'ns va impedir el pas", subratllen. En aquest sentit, afegeixen que hi ha moltes "pressions" perquè el monarca abandoni el tron i s'exiliï. "Després de dècades d'exili, contenció i silenci, no demanem privilegis, sinó només el dret a existir a casa. Tornar a trepitjar la terra de la nostra infància, no com a exiliats, sinó com a fills", conclouen els descendents del rei a la missiva.
Rama X, un rei excèntric
El rei Maha Vajiralongkorn, que va adoptar el nom de Rama X quan va assumir el tron el 2016, té set fills i és conegut per les seves excentricitats. Amb la mare de Juthavachara, Vacharaesorn i Vatchrawee va tenir dos fills més: Chakriwat i Sirivannavari, aquesta darrera va ser l'única que Vajiralongkorn va reclamar després de l'escàndol amb la seva exdona. El monarca va mantenir-li el seu estatus i títol de princesa i actualment és un personatge molt popular a Tailàndia.