A les costes catalanes es capturen fins a 230 espècies de peixos i marisc, però els consumidors de peix només en coneixen cinc, segons el director general de Política Marítima i Pesca Sostenible, Sergi Tudela, i el president del Gremi de Peixaters, Alejandro Goñi, que han presentat una campanya per fomentar el consum de peix de proximitat. En una roda de premsa celebrada al Mercat de la Boqueria, Tudela i Goñi han cridat la ciutadania i els joves a conèixer, comprar, cuinar i menjar productes del mar de proximitat necessaris per a una dieta saludable. Es tracta d'espècies com la maire, el besuc blanc, la boga, la canana, el capellà, la cinta, el congre, la galera, l'oblada, el peixet de plata, el sorell, les molles o bròtoles.

Segons els impulsors de la campanya, el 2022 el consum a Catalunya va ser d'un total de 67,4 tones de peix fresc i les compres es concentren en només 7 espècies principalment de fora de Catalunya, que representen el 61% del volum total consumit. Les espècies que concentren el volum més gran del consum són el lluç i el salmó que representen 16% cadascun, el bacallà i la orada el 8% cadascun, el seitó un 7% i un 6% el llobarro.

La mala alimentació dels joves

Goñi ha explicat que “la transformació de la societat ha comportat una pèrdua de la cultura culinària, la franja de joves entre 20 i 25 anys estan mal alimentats a causa dels canvis dels hàbits alimentaris”. Per aquesta raó han posat en marxa la campanya "La mar et dona molt més" i el vídeo promocional "Els peixos dels nostres avis", amb l'objectiu de valorar els peixos que tenen poc èxit al mercat, reduir la pressió d'espècies sobreexplotades i promoure els peixos milla zero del territori.

La iniciativa també vol augmentar el consum de peix fresc davant la reducció continuada del seu consum, atès que a Catalunya el 2021, el consum per càpita a les llars de productes pesquers en general va ser de 23,76 kg/any.

El projecte del Gremi de Peixaters està subvencionat pel DACC en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP) i compta amb la col·laboració de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) i la Càtedra d'Oceans i Salut Humana de la Universitat de Girona, que ha fet un estudi sobre 20 espècies marines. L'objectiu de l'estudi és donar a conèixer entre la ciutadania la biologia de les espècies, el preu mitjà a llotja dels darrers 20 anys, la quantitat d'àcids grassos omega 3 que pot aportar a la dieta i els possibles problemes que podria presentar.

Tudela ha remarcat la importància que té la sostenibilitat per al sector, “actualment es treballa amb xarxes de pesca més selectives i que no fan malbé el fons marítim”. "Tenim la percepció que el peix és un producte de luxe, però el preu ha disminuït un 4% respecte l'any passat i és la proteïna animal orgànica més barata del mercat", ha afegit Tudela.