La doctora Magda Carlas, especialista en dietètica, nutrició i membre de l'Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició, ens ajuda una setmana més amb els seus consells per tenir una vida més sana. Avui ens parla de les amanides, un plat típic i molt refrescant ideal per aquestes dates, que podem complementar de moltes formes diferents. Carlas ens recomana una recepta ideal per fer una amanida sana, saludable i fàcil per passar millor aquests dies d’estiu!

“Les amanides no sempre són plats lleugers”

Magda Carlas aporta un seguit de puntualitzacions sobre les amanides, la primera, clara i contundent: “Les amanides no sempre són lleugeres”. La doctora ho relaciona amb el fet que de vegades, incorporem aliments que de lleugers no en tenen res. Formatge, fruits secs, la llauna de tonyina, pipes, blat de moro, les salses... La lleugeresa de l’amanida dependrà dels ingredients que hi hagi i de la condimentació, que molt sovint assegura ser excessiva.

La doctora recomana que per fer que una amanida que ens aporti una energia moderada o baixa, es limiti la condimentació. Una cullerada d’oli són cinc calories, per tant, una cullerada o cullerada i mitja per persona, assegura la doctora que està molt bé.

Són digestives les amanides?

Les amanides consten de molts vegetals sense coure, fet que a l’estómac li dificulta la digestió. Per pal·liar els efectes d’aquesta complexa digestió, la doctora aconsella que les amanides es mengin més a poc a poc i es masteguin molt bé. Carlas apunta que la ceba, el pebrot i els raves crus, són aliments que costen molt de pair.

amanida - unsplash

Les vitamines que aporten les amanides

Magda Carlas explica que les vitamines que ens aporten les amanides vindran definides segons si els vegetals són frescos o envasats, el temps que fa que els tenim a la nevera guardats o de si estan trossejats o en remull. En definitiva, “tota la manipulació excessiva dels vegetals els acaba traient moltes vitamines”. Per això, la doctora assegura que “per aprofitar les vitamines de l’amanida, s’ha de prendre un cop feta”.

Per aprofitar les vitamines de l’amanida, s’ha de prendre un cop feta

La doctora aporta consells i trucs per fer més fàcil i saludable prendre aquest plat. Un plat que si ens ve de gust, el podem servir, o no, com a plat únic sempre i quan compleixi amb un seguit de requisits; aliments rics en carbohidrats, que continguin dosis suficient de proteïnes i tenir en compte els greixos, l’oli d’oliva.

amanida - unsplash

La doctora Magda Carlas és llicenciada en Medicina i Cirurgia, té un postgrau de Dietètica i Nutrició i un màster en Ciències dels Aliments per la Universitat de Farmàcia i Nutrició de Barcelona. Actualment forma part del departament de nutrició de la Clínica Eugin de Barcelona. Combina la seva feina diària a la clínica amb la divulgació mèdica i nutricional.

Va publicar el seu primer llibre el 1998, Alimentarse bien al ritmo de hoy (Plaza & Janés), i des de llavors ha fet altres publicacions: Cena conmigo esta noche (Plaza & Janés), Pasando de dietas (Plaza&Janés), Come conmigo en Barcelona (Plaza& Janés), 12 sopars per quedar bé (Ed. 62), 12 cenas para sentirse mejor (Ed. 62), Quítate un peso de encima, Capricis de Barcelona (Ara ed.), Barcelona Temptations (Ed. Viena), Cómo sobrevivir al menú diario de restaurante, Ahora te toca a ti (Planeta ed), No t’ho empassis (Columna), Caprichos sanos (Ed. 62), Inteligencia Nutricional (Plataforma editorial), El chef en casa (Planeta), Más claro que el agua (Edtorial Amat) i La dieta puede esperar (2019, Cúpula).

Magda Carlas és consultora de nutrició per diversos mitjans de comunicació, forma part de l'Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició i és una ferma defensora de la gastronomia sana.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat