Francesc Mauri té una recomanació per als qui utilitzen tovalloletes humides al bany: després d'usar-les, han d'anar a la brossa. El meteoròleg va insistir-hi durant un taller de sostenibilitat a Catalunya Ràdio. La seva advertència incloïa els missatges de l'envàs: "Mai, mai, encara que ho digui l'embolcall o el supermercat de torn, mai pel forat del vàter".
En aquest sentit, Mauri distingia entre utilitzar el producte i desfer-se'n correctament. Reconeixia que recorria a les tovalloletes per a la seva higiene personal, però defensava dipositar-les a la fracció resta. El problema comença quan estirar la cadena es converteix en la manera habitual d'eliminar-les. Que desapareguin de la nostra vista no significa que s'hagin desfet ni que hagin deixat de generar residus.
L'embolcall no evita els problemes a les canonades
La confusió pot sorgir amb productes que es presenten com a biodegradables o com a paper higiènic humit. No obstant això, degradar-se requereix unes condicions i un temps que no sempre coincideixen amb el recorregut pel sanejament. Un reportatge de 3Cat va recollir precisament aquesta diferència: les condicions utilitzades per avaluar la biodegradabilitat en un laboratori poden ser diferents de les que existeixen a les canonades i les depuradores.
D'aquesta manera, una tovalloleta pot seguir sencera quan arriba a punts on s'acumula amb altres residus. L'embús que semblava llunyà pot acabar afectant una instal·lació domèstica o la xarxa de clavegueram. El mateix reportatge va documentar una intervenció a Roquetes que va obligar a obrir un carrer per desembussar una conducció. El gest individual acaba formant part d'un problema molt més gran.
Un hàbit domèstic que també afecta la comunitat
Mauri va relacionar la seva advertència amb una experiència propera: va explicar que presidia la seva comunitat de propietaris i que cada sis mesos acudia un camió cisterna per fer manteniment preventiu. Vinculava aquestes tasques als materials que els veïns llançaven indegudament a l'inodor. El seu exemple traslladava la qüestió a l'edifici i a unes instal·lacions compartides el manteniment de les quals també han d'assumir els propietaris.
Així doncs, col·locar una petita paperera al costat del vàter facilita canviar aquest hàbit sense complicar la rutina. La tovalloleta usada s'ha de dipositar amb els residus corresponents, en lloc d'utilitzar el vàter com a via d'eliminació. L'advertència de Mauri posa el focus en aquest últim pas: gestionar correctament el que fem servir al bany evita traslladar el problema a les canonades, la comunitat i l'entorn.
