Laia Sanz es prepara per al seu vuitè Ral·li Dakar, la prova de motor més exigent del món que comença el pròxim 6 de gener a Lima. La pilot catalana de KTM arriba en molt bones condicions a la cita, que aquest any inclou la sorra del Perú en la primera setmana del recorregut per Sud-Amèrica. Sanz és ambiciosa i no es posa sostre: "L’objectiu és acabar entre els 15 primers".

En el 2015, la pilot de Corbera de Llobregat va signar la millor classificació d'una dona en la general d'una cursa amb 40 anys d'història. Aquella novena posició, però, suposa una pressió afegida a l'hora d'anar superant etapes: "La gent s’espera molt i potser pensa que és fàcil d’aconseguir. Sóc realista i és molt complicat, però crec que el Dakar em pot anar bé".

La preparació d'una prova que exigeix posar la ment i el cos al límit explica bona part dels resultats finals. I a 22 dies per començar el Dakar, Sanz té unes sensacions pràcticament immillorables. "Em veig en un molt bon moment. Arribo molt animada, amb moltes ganes i amb la consciència tranquil·la", ha assenyalat amb una actitud serena i confiada.

A més, KTM ha treballat per millorar les prestacions de la seva moto, que ha guanyat en fiabilitat: "Es nota molt més lleugera, amb el pes més avall. És més divertida de pilotar i menys pesada, requereix menys desgast. Al Ral·li de Marroc va anar molt bé i això es va notar en els temps perquè estava molt més a prop dels pilots de davant”.

El recorregut de la 40a edició del Dakar canvia. L'organització ha volgut evitar possibles estratègies per premiar el rendiment individual dels pilots i afavorir l'espectacle. La primera setmana es disputarà al Perú, després de cinc anys d'absència, i la segona es dividirà entre Bolívia i l'Argentina. I se celebraran dues etapes marató, sense assistència, en el circuit de les motos. "La navegació serà un dels punts forts d’aquest Dakar. A més s'hauran de gestionar molt bé les energies per arribar amb garanties a la segona setmana. Les etapes suposen un desgast i el Perú és una incògnita”, ha indicat una esportista que no es conforma amb tots els títols que acumula i s'alimenta de reptes.

Sanz segueix lluitant contra l'estereotip d'una prova de resistència que molta gent segueix associant als homes. Tot i això, el seu objectiu és seguir acumulant quilòmetres per fer-los veure que s'equivoquen: "Els bons resultats han fet que em guanyi el respecte dels altres pilots i ara em compten com un rival més". El 20 de gener, si la sort acompanya, sortirem de dubtes.