La bretxa entre la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) i la Fórmula 1 cada vegada és més àmplia i no hi ha cap conat que es torni a estrènyer. La tensió entre ambdues institucions ha quedat palesa a diversos fets esdevinguts aquest últim any, sent el Gran Premi de Madrid l'última de les disputes per part de les dues entitats que regeixen el Gran Circ. Fa menys d'una setmana es donava per feta l'arribada de la Fórmula 1 a Madrid (el 2026), després de 42 anys sense allotjar cap cursa (l'última va ser el 1981).

Una notícia que va suposar un autèntic terratrèmol al món de l'automobilisme. Pel que sembla, el govern madrileny va arribar a un acord amb Liberty Media, l'empresa que controla la Fórmula 1, perquè la capital tornés a acollir un Gran Premi. Una entesa que, segons ha pogut saber ElNacional.cat, se sustenta en una oferta econòmica per part de Madrid que dobla la de Catalunya. S'esperava que durant les pròximes setmanes s'oficialitzés l'aterratge del Gran Circ a Madrid, però la FIA ha sortit al pas i s'ha encarregat de rebaixar l'eufòria.

verstappen montmelo EFE
Max Verstappen en Montmeló / Foto: EFE

La FIA assegura que no s'està seguint el procés correcte

La FIA, en paraules del seu vicepresident primer i president de la RACE (Reial Automòbil Club d'Espanya), Carmelo Sanz de Barros, ha assegurat que abans d'arribar a un acord amb l'F1, Liberty Media, en aquest cas, el primer és que sigui la mateixa Federació Espanyola, la que "el rebi (el projecte) i l'analitzi", una situació que segons el mateix Carmelo Sanz no ha ocorregut.

El vicepresident de la FIA ho va explicar a la Gala del lliurament de Premis de la FIA a As i Mundo Deportivo. Carmelo Sanz de Barros va insistir que, si bé és cert que són diversos els traçats que han assolit un acord amb l'F1, apareixen amb un asterisc, la qual cosa indica que falta l'homologació de la FIA. No obstant això, el president de la RACE va tornar a repetir que el primer és parlar amb la Federació perquè, després, es pugui donar el vistiplau al circuit i aparèixer al calendari.

Lewis Hamilton Fórmula 1 Catalunya Barcelona Montmeló Efe
Lewis Hamilton celebrant una victòria en Montmeló / Foto: EFE

"Tenir la Fórmula 1 a Madrid és un desig de molta gent, però crec que, i aquest és el risc amb aquestes coses, hi ha un procés. Hi ha un procés clar per tenir un Gran Premi en un lloc, i no crec que s'estigui seguint el procés, ni s'hagin fet els passos a seguir del procés, davant la qual cosa es pot llegir," va argumentar de Barros.

Carmelo Sanz: "S'ha començat la casa per la teulada"

"Qui és l'autoritat esportiva d'un país? En el cas d'Espanya, és la Federació Espanyola d'Automobilisme, així que allà és on comença el procés. Cada vegada que es vol fer una cursa en un país, s'acudeix a la Federació. I en el dia d'avui, la Federació Espanyola ha rebut aquest projecte per analitzar-ho, estudiar-ho i enfocar-lo? No, no ho ha vist", va dir un contundent Carmelo Sanz.

Fernando Alonso GP Catalunya Montmeló Efe
Fernando Alonso es fotografia amb els fans en Montmeló / Foto: EFE

El vicepresident de la FIA ho va deixar molt clar, el projecte del circuit a Ifema i Valdebebas no ha fet el primer pas per convertir-se en realitat, presentar el projecte a la Federació Espanyola. "Aquest primer pas no ha succeït encara. Quan la Federació Espanyola consideri que aquest projecte és un projecte vàlid i que estan interessats, el canalitzen a la FIA", va prosseguir de Barros, al que va afegir que "la Federació Espanyola no ha rebut res, i llavors, ells no han canalitzat res a la FIA, la FIA no ha rebut res".

"Pot ser que en aquest cas hàgim començat la casa per la teulada" va insistir, encara que no ha tancat la porta. "No dic que no, només dic que avui dia, ni la Federació Espanyola, l'autoritat nacional a Espanya, ni la FIA, han rebut cap document ni res sobre aquest projecte que hem vist en la premsa últimament. El dia que el rebem, l'estudiarem", va tancar Carmelo Sanz de Barros, que no va descartar l'opció que tant Barcelona com Madrid siguin al calendari el 2026: "És possible, però fins ara amb tota la demanda que tenim, no veig que això vagi a ser una cosa fàcil".