Les estacions de Grandvalira Resorts van tancar aquest diumenge "una bona temporada d'hivern" amb un total de 2.320.786 dies d'esquí venuts. Segons va informar, aquesta xifra representa un creixement del 4% respecte a la temporada passada, la qual cosa suposa una millora significativa en part gràcies a l'augment de les precipitacions de neu a Andorra en períodes clau.
Va indicar que això també ha facilitat que el resultat per a cada una de les estacions de Grandvalira Resorts hagi estat positiu. D'una banda, Grandvalira ha augmentat un 2,9% en els dies d'esquí venuts respecte a la temporada passada. Per la seva part, Pal Arinsal ha estat el domini que ha registrat el creixement més important respecte a l'hivern passat, amb una pujada de l'11,8%, mentre que Ordino Arcalís ha assolit la seva segona millor temporada de la història, quedant-se a només 0,9% d'igualar la 2023-2024, en la qual va registrar xifres rècord.
"Aquests resultats consoliden el posicionament del Principat com una destinació d'esquí internacional del més alt nivell, amb garantia de neu, i una oferta d'activitats, lleure, après-ski i de gastronomia complementària que l'amant de l'esquí aprecia com a diferenciadora", assenyala el director Comercial i de Transformació Digital de Grandvalira Resorts, Jordi Galceran.
Malgrat que les nevades d'inici de temporada van arribar tard i van impedir de començar a operar en la data prevista, és a dir, per al pont de la Puríssima, les estacions d'Andorra van poder iniciar la temporada de forma gradual a partir del 8 de desembre, convertint-se en les primeres del Pirineu en obrir. A partir d'allà, les nevades rebudes durant el mes de desembre van permetre gaudir d'una bona època nadalenca amb una gran afluència de visitants, que es va mantenir durant els mesos de gener i febrer.
A més, les inversions realitzades per les estacions a la xarxa d'innivació en els últims anys i el gran treball dels equips de terreny han estat clau, un hivern més, per poder continuar oferint grans jornades d'esquí en els períodes amb menys precipitacions.
El mes de març ha arribat amb grans nevades que, encara que han perjudicat pràcticament la totalitat dels caps de setmana amb temporals, han acumulat elevades espessors de neu que han assolit els 250 cm en el tram final, i han permès espectaculars jornades durant aquest mes, així com arribar en bones condicions fins a Setmana Santa, que aquest any ha caigut en la segona meitat d'abril. En aquest sentit, les estacions han tancat la temporada mantenint més de 120 quilòmetres esquiables a Grandvalira, i el 95% i 70% de les pistes obertes en Ordino Arcalís i Pal Arinsal, respectivament.
Cap puntualitzar que, pesi al tancament de les estacions, la pista Esparver del sector El Tarter de Grandvalira es mantindrà oberta fins al dia 27 d'abril per acollir entrenaments dels equips nacionals de la Federació Andorrana d'Esquí. Van assenyalar que, d'aquesta manera, es reafirma l'esforç del domini perquè els esquiadors andorrans puguin continuar entrenant a casa uns dies més, i es dona continuïtat a l'aposta que es va fer aquesta temporada amb l'Estadi Eslàlom Creand, una de les novetats de la temporada i que ha acollit el seu primer any a competidors de diferents països que han aprofitat les noves instal·lacions per entrenar-se.
Estratègia digital
Aquesta ha estat la sisena temporada consecutiva en què Grandvalira Resorts ha destinat grans esforços a la millora del seu ecosistema digital, amb l'objectiu d'optimitzar l'experiència de l'usuari i facilitar l'obtenció de forfets i serveis. Els visitants de les estacions han agraït aquests esforços, una cosa que s'ha reflectit en el 19% de creixement que han registrat les vendes online a través del web de Grandvalira Resorts i de les estacions. Una xifra que es manté en línia amb les temporades anteriors, en les quals ja s'havia assolit un creixement acumulat del 265% entre la temporada 2019-2020 i la 2023-2024.
La nova app que Grandvalira Resorts va presentar a inicis de temporada també ha marcat una gran diferència aquest hivern i ha registrat prop de 68.000 descàrregues, un 38% més que a l'exercici anterior. Els usuaris actius en l'APP s'han disparat fins als 205.000, un 84% més que la temporada passada, amb un total de 2.422.653 sessions (+80%). Aquest creixement també s'ha traduït en un augment molt significatiu de les vendes de forfets i serveis a través de l'aplicació, que s'han multiplicat per 10 mitjançant aquest canal. A més, l'eina incorporava com a novetat la possibilitat d'adquirir una eSIM per navegar amb dades per Andorra a un preu molt avantatjós. Aquesta novetat també ha estat molt ben rebuda pels usuaris, i s'han registrat un total de 4.300 vendes de targetes eSIM.
"L'objectiu és la millora contínua de l'experiència digital dels nostres clients i per aquesta raó hem dissenyat una estratègia sòlida que ha donat els seus fruits amb creixements destacats en usuaris i vendes. L'aposta per la nova APP ha estat un èxit i continuarem desenvolupant-la la pròxima temporada amb funcionalitats totalment innovadores al mercat com l'ús del forfet digital al mòbil, entre d'altres," destaca el director de màrqueting de Grandvalira Resorts, David Ledesma.
L'estació de Grandvalira ha venut un total de 1.700.816 dies d'esquí aquesta temporada, xifra que representa un augment del 2,9% respecte a la temporada 2023-2024. Aquest hivern, l'estació ha operat 134 dies de manera ininterrompuda entre el 8 de desembre i el 20 d'abril, sent una de les temporades més llargues dels últims anys. El dia de més afluència es va registrar durant el període nadalenc, concretament el 28 de desembre, quan es van reunir 24.463 esquiadors a Grandvalira. En el conjunt de les estacions, el 28 de desembre també va ser el dia de més afluència, amb un total de 33.418 esquiadors.
D'altra banda, les vendes a través dels canals online de Grandvalira han experimentat un augment del 16%, consolidant l'estratègia de preus dinàmics i encadenant diversos anys consecutius de creixement. Seguint amb les tendències dels últims anys, els mercats de proximitat han tornat a tenir el màxim protagonisme. Les persones procedents d'Espanya (53%) han tornat a representar el gruix principal dels clients de Grandvalira, però també es pot destacar el bon comportament del mercat britànic i irlandès (15%), que ha crescut un 3% respecte a l'hivern passat, i el francès, que s'ha mantingut en l'11%.
Així mateix, també ha estat rellevant el bon funcionament en mercats estratègics com els de Llatinoamèrica, amb especial èmfasi en els clients del Brasil i Mèxic, així com els nord-americans, especialment dels Estats Units. En aquest sentit, ha tornat a jugar un paper clau l'acord comercial amb Ikon Pass, el passi que dona accés a més de 50 estacions del món i del qual les estacions de Grandvalira Resorts formen part des de fa dos hiverns.
Precipitacions
Les nevades d'aquesta temporada han arribat en dues grans onades: la primera a partir del 8 de desembre i la segona, més abundant, el mes de març, acumulant un total de 384 cm de neu durant tot l'hivern a Grandvalira, quan en la temporada anterior es van registrar 337 cm (+14%). L'augment de les precipitacions també ha permès estalviar en l'ús d'aigua per a la xarxa d'innivació i aquest any s'han transformat en neu produïda un total de 1.100.000 m³ d'aigua, la qual cosa representa una disminució del 26% respecte a l'hivern passat.
Tot i així, la xarxa d'innivació i les inversions realitzades continuen sent clau, especialment en els períodes amb menys precipitacions. En aquest sentit, la renovació d'un total de 239 canons de neu als dos últims hiverns ha permès estalvis molt importants en consum energètic, ja que les noves unitats redueixen el consum un 90% respecte a les de primera generació.
Quant a les competicions, l'estació ha acollit diversos esdeveniments durant la temporada, entre els quals destaquen les dues proves de la Copa d'Europa masculina que es van disputar amb èxit el 3 i 4 de febrer i van reunir a unes setanta joves promeses del continent, o La Mamba Ski Race by Joan Verdú a començaments del mes d'abril, amb 400 participants. Grandvalira, tanmateix, ja té la mirada posada en la tornada de la Copa del Món d'esquí alpí femení la pròxima temporada, amb un de supergegant i un descens que tindran lloc el 28 de febrer i l'1 de març de 2026 en la pista Àliga del sector El Tarter.
Música i gastronomia
A Grandvalira, l'espai per a la diversió i el gaudi va molt més enllà de les pistes d'esquí i inclou també els restaurants i les seves terrasses. En aquest sentit, l'estació ha comptat amb múltiples activacions durant la temporada, com el San Miguel Seekers Base Camp, les jornades Freixenet, les performances en l'IQOS Terrace i l'In The Snow Veuve Clicquot, o les Royal Bliss DJ Sessions que han animat les jornades a la neu, i fins i tot les han allargat amb festes com les del CBbC Costa Rodona.
Així mateix, Grandvalira ha consolidat la seva aposta per la gastronomia de qualitat amb una sèrie de jornades destacades que han combinat l'ambient de muntanya amb experiències culinàries realment úniques. D'una banda, el Snow Club Gourmet ha celebrat la seva 7a edició amb cinc jornades amb xefs amb estrella Michelin de gran prestigi, com Paolo Casagrande, Juanjo López, José Sánchez o Hugo Muñoz. D'altra banda, el restaurant El Racó de Solanelles ha celebrat els seus 25 anys amb una programació especial de jornades gastronòmiques que han comptat amb cuiners guardonats com Fran López, Rafa de Bedoya, Óscar García i Álvaro Garrido. Paral·lelament, el Refugi del Llac de Pessons ha acollit els Germans Torres.
Per la seva part, L'Abarset tanca les portes d'una altra temporada reeixida en què es manté com a referent de l'après-ski al Pirineu. Més de 100.000 persones han passat per aquest emblemàtic local del sector El Tarter de Grandvalira per gaudir del millor après-ski del Pirineu amb grans noms internacionals, així com per delectar-se amb la renovada proposta gastronòmica d'aquesta temporada, que ha sorprès gratament els comensals, sense abandonar els plats més icònics.
Aquesta temporada, L'Abarset ha estat escenari de prop de 30 festes amb DJ de renom nacional i internacional, a més d'acollir 5 festes Brunch Electronik i 3 Bresh, totes elles amb gran èxit. Per primera vegada en la seva història, la nit de Cap d'Any es va celebrar una festa especial amb un après-ski de més de 12 hores non-stop, que va incloure un sopar tipus còctel i una after-party per donar la benvinguda al nou any. Entre els artistes que han fet vibrar el local aquesta temporada destaquen Maceo Plex, Miss Monique, Andrea Oliva o Fatboy Slim, entre altres d'internacionals, i artistes nacionals com Mëstiza, Paco Osuna, Dennis Cruz o Lola Bozanno.
L'estació ha tornat a registrar una nota molt alta en les enquestes de satisfacció realitzades als clients per una consultora externa, i la valoració ha pujat 3 dècimes respecte a l'any passat, situant-se en un 8,57 sobre 10. L'escola d'esquí i snowboard també ha millorat la seva valoració, vorejant l'excel·lent amb una nota mitjana de 8,95, un resultat que posa de relleu el treball dels monitors i les metodologies fetes servir per a l'ensenyament de les diferents disciplines. Els serveis de restauració, per la seva part, han millorat considerablement la percepció del client, assolint una valoració de 8,21, un reconeixement també als esforços dels equips per aconseguir l'excel·lència en el servei. En conjunt, el 95% de les persones enquestades han manifestat que recomanarien l'estació als seus coneguts, un percentatge que també ha augmentat.
L'estació de Pal Arinsal és la que més ha crescut en nombre de visitants aquesta temporada. Concretament, ha venut un total de 422.394 dies d'esquí, una xifra que representa un augment significatiu de l'11,8% respecte a la temporada 2023-2024, en la qual es van comptabilitzar 377.857 dies d'esquí venuts. La jornada amb més nombre de visitants a Pal Arinsal va ser el 8 de febrer, amb un total de 6.178 persones. Aquest fet reafirma el domini de La Massana com una de les destinacions preferides per les famílies que ho elegeixen per passar els seus dies a la neu.
D'altra banda, Pal Arinsal ha comptat un any més amb la confiança del client fidel i de proximitat, destacant especialment el procedent d'Espanya. Aquests visitants tornen a créixer i ja representen gairebé la meitat de la clientela de l'estació amb un 49,5%, mentre que el mercat andorrà ha suposat aquest any el 13%. La representació del mercat britànic i irlandès també ha crescut i representa el 21% del total dels visitants.
L'estratègia de preus dinàmics i les millores en l'ecosistema digital continuen mostrant el seu impacte positiu en les vendes online, que en el cas de Pal Arinsal han registrat un importantíssim creixement del 41%, encadenant nous increments significatius des que l'estació es va integrar a l'ecosistema digital de Grandvalira Resorts.
Quant a les precipitacions d'aquesta temporada, l'estació de La Massana ha acumulat fins a 402 cm de neu al sector Arinsal i 286 cm al sector Pal, unes acumulacions que s'han produït principalment durant el mes de març, i que representen un 17% i un 4% més, respectivament, en comparació amb les precipitacions acumulades l'hivern passat.
Gràcies a aquesta situació, l'estació ha pogut realitzar un gran estalvi d'aigua, dedicant una xifra significativament menor de metres cúbics per a la producció de neu artificial, reduint els 388.352 m³ utilitzats a l'exercici anterior als 334.722 m³ d'aquest any.
Segons les enquestes realitzades per una consultora externa, els esquiadors han millorat la valoració de l'estació amb una nota de satisfacció global de 8,69, apropant-se cada vegada més a l'excel·lent. L'escola d'esquí i snowboard es manté en l'excel·lent amb una nota mitjana de 9,15, mentre que els serveis de restauració milloren el seu resultat i se situen en un 8,18 sobre deu. Les dades mostren que el client està molt satisfet amb l'estació i tota la seva oferta, així com que agraeix les millores constants, i per això el 94% dels usuaris han assegurat que recomanarien l'estació.
En l'àmbit esportiu, un dels moments més importants ha estat la celebració de la 14a edició de la Copa del Món d'Esquí de Muntanya ISMF, la sisena sota el nom de Comapedrosa Andorra, que va arribar amb una important novetat. La tradicional Vertical Race va ser substituïda per la Mixed Relay Race, una prova dinàmica i emocionant que va prendre especial rellevància en ser prova olímpica, que debutarà en els Jocs Olímpics de Cortina d'Ampezzo 2026. De fet, la cita d'Andorra va acollir uns 130 atletes procedents de 25 països diferents entre les dues curses que es van dur a terme (Individual Race i Relleus Mixtos).
Ara, Pal Arinsal està 100% centrada en el pròxim gran esdeveniment que arribarà en menys de tres mesos: la 10a edició de la Copa del Món UCI de BTT a Andorra. Novament, els millors riders del planeta es reuniran al Principat per lluitar per la classificació general de les UCI MTB World Series en les tradicionals disciplines de cros-country olímpic (XCO), cros-country short track (XCC) i descens (DHI), tant en categoria Élite com U23, en una cita que tindrà lloc del 9 al 13 de juliol de 2025.
Ordino Arcalis
L'estació d'Ordino Arcalís s'ha quedat molt a prop de repetir el rècord històric de l'any passat, en el qual es van sumar un total de 199.330 dies d'esquí venuts i 210.276 passatges. Aquesta temporada, caracteritzada per més nevades i, en general, millors condicions, el domini d'Ordino ha registrat un total de 197.576 dies d'esquí venuts, és a dir, només 1.754 menys respecte al rècord de l'hivern passat. A aquestes xifres cal sumar els esquiadors procedents d'altres estacions de Grandvalira Resorts amb l'Andorra Pass i el Nord Pass, el que eleva el nombre d'accessos a Ordino Arcalís aquesta temporada fins als 207.011.
Així, l'estació d'Ordino ha assolit la seva segona millor temporada històrica, quedant-se molt a prop del rècord de l'hivern passat (-0,9%). Es pot destacar que durant el mes de març es van donar una sèrie d'episodis meteorològics desfavorables, especialment en caps de setmana, que van afectar l'ocupació global de les estacions, en especial a Ordino Arcalís, que fins i tot va haver de tancar completament el domini dissabte 29 de març. Sense aquests temporals en dates clau, Ordino Arcalís podria haver igualat o fins i tot superat el rècord absolut. D'altra banda, el dia amb més afluència a l'estació va ser la 28 de desembre amb un total de 3.631 esquiadors.
Quant a la procedència dels esquiadors, l'estació mostra un any més la fidelitat del client de proximitat, on el mercat espanyol continua creixent i ha representat aquesta temporada el 70% del total. El segueix la clientela andorrana, que se situa en el 20%, molt per davant dels britànics i irlandesos, que representen el 4%. Quant a les franges d'edat, Ordino Arcalís és, entre les tres estacions andorranes, la que compta amb el perfil de client majoritàriament més jove, sent el 32% dels visitants d'entre 18 i 25 anys.
D'altra banda, igual com la resta de les estacions de Grandvalira Resorts, Ordino Arcalís ha tornat a experimentar un creixement en la venda a través de canals online, concretament d'un 12%. L'estació d'Ordino també ha estat la que més neu ha rebut, amb 430 cm de neu acumulada, una xifra que representa un 13,5% més respecte a l'acumulació registrada en la temporada 23-24. Aquest fet ressalta una vegada més la seva privilegiada ubicació i reafirma el seu prestigi com a destinació que sol comptar amb la quantitat més important i qualitat de neu, sent per això un referent al món del freeride. De fet, l'estació ha estat oberta amb el 100% de les seves pistes i instal·lacions pràcticament tota la temporada i en cap moment no ha baixat del 70% del domini operatiu. Això també ha estat possible en part gràcies a la xarxa d'innivació i als 198.700 m³ d'aigua transformats en neu artificial aquest hivern.
L'índex de satisfacció dels esquiadors d'Ordino Arcalís ha millorat considerablement aquesta temporada, passant d'una nota global de 7,92 a un 8,56, molt a prop de l'excel·lent. L'escola d'esquí i snowboard també ha millorat la seva valoració i ha pujat fins a un 9,16 sobre deu, mentre que els serveis de restauració han assolit una puntuació de 7,51. En conjunt, el 98% de les persones enquestades han afirmat que recomanarien l'estació als seus coneguts, una gran xifra que voreja la totalitat dels clients.
L'estació d'Ordino ha estat escenari de diverses proves aquesta temporada, entre les que es pot destacar la 33a edició del mític Trofeu Borrufa o la 13a edició de la JAM Extreme FWTJ 3*. Ambdues competicions van reunir més de 250 i 120 joves esquiadors i freeriders que van oferir un gran espectacle en el domini.
Ara, Ordino Arcalís ja té la mirada posada en la pròxima competició freeride que celebrarà la pròxima temporada: els primers Campionats del Món de Freeride FIS. Aquesta fita històrica reunirà als millors freeriders del planeta, que lluitaran per aconseguir el primer títol de campions del món d'esquí i snowboard sota l'autoritat de la FIS, tot un espectacle del qual Ordino Arcalís tindrà el privilegi de ser el primer testimoni, entre l'1 i el 6 de febrer de 2026.
Estiu
Amb el tancament de les pistes, Ordino Arcalís, Pal Arinsal i Grandvalira es preparen per a l'inici de l'estiu. A partir del 7 de juny s'activarà la temporada estiuenca amb l'obertura dels accessos al Mirador Solar de Tristaina a través del telecadira de Creussans i el Telecabina de Tristaina. Una setmana més tard, el 14 de juny, s'iniciarà l'activitat a Pal Arinsal amb la preobertura del Bike Park, mentre que a partir del 21 de juny s'activarà oficialment la temporada d'estiu i totes les propostes de Grandvalira: el Mon(t) Magic Family Park de Canillo, el camp de Golf de Soldeu o l'icònic Restaurant del Llac de Pessons a Grau Roig, així com més de 100 km de rutes per a bicicletes E-Bike i el Funicamp per accedir a les excursions en 4x4.
A més, Pal Arinsal es prepara per a la tornada de la Copa del Món de BTT, que aquest any celebrarà la 10a edició a l'estació i acollirà els millors riders del món entre el 9 i el 13 de juliol, només onze mesos després d'haver celebrat els Campionats del Món UCI de BTT l'agost passat.