El ral·li Dakar tindrà la seva versió més curta en l'edició del 2019, que comença aquest dilluns al Perú. La cita, però, es manté com la prova de motor més gran del món, com es comprova amb les xifres de nombre de participants, vehicles i característiques.

El factor que aquest Dakar es celebri per primera vegada en un sol país, amb 10 etapes al Perú, no ha descoratjat els pilots. Són un total de 534 participants, de les quals 17 són dones, la major quota femenina de tota la història del ral·li. En terme de nacionalitats seran  61, representant gairebé un terç de tots els països del món.

La caravana la completaran un total de 337 vehicles: 138 motos, 96 cotxes, 41 camions, 33 UTV (Vehicles Utilitaris Tot terreny) i 29 quads. I recorreran 5.000 quilòmetres, dels quals gairebé 3.000 d'ells seran cronometrats. La prova es podrà veure gràcies a les 1.200 hores de televisió que s'emetran en 70 canals de 190 països.

Aquesta edició també tindrà dotze pilots catalans, entre els quals destaquen Laia Sanz, Nani Roma, Isidre Esteve i Gerard Farrés. Uns noms que completaran una gran llista de participació i amb opcions al triomf final a Lima.

Isidre Esteve Dakar 2019 EFE

EFE

Les 10 claus del Dakar 2019

El Dakar 2019 que comença aquest dilluns a Lima serà l'edició més atípica en els més de quaranta anys d'història del ral·li, amb un recorregut més curt que de costum i el desenvolupament pel territori peruà.

1- Perú, un sol país per a tot el ral·li

Des de la seva primera edició el 1979 mai havia ocorregut que el Dakar es celebrés en un sol país, com succeeix aquest any, limitat únicament al Perú després que els organitzadors no aconseguissin convèncer a l'Argentina, Bolívia i Xile per sumar-se a aquesta aventura.

2- Pur desert

A Perú el Dakar espremerà al màxim el desert que s'estén per tota la seva costa, l'escenari de Sud-amèrica que més s'assembla al Sàhara, que era la llar del ral·li fins fa deu anys. Tots els trams cronometrats seran sobre sorra i dunes, una superfície que l'any passat va donar múltiples problemes a molts favorits.

3- Sense marge d'error

Serà una edició més curta, amb deu etapes i gairebé 3.000 quilòmetres cronometrats; longitud menor a l'habitual que es compensarà amb més intensitat, dificultats i paranys per als pilots. Un error greu pot condemnar a qualsevol a quedar-se fora de la lluita per la victòria final.

4- Mini i la seva tripulació de gegants

Sense l'equip oficial de Peugeot a la caravana, Mini es queda com a principal candidat per al triomf en cotxes. Posarà en competició a una àmplia flota amb diversos gegants del Dakar. A bord del seu buggy haurà els ex Peugeot Carlos Sainz, vigent campió; Stéphane Peterhansel i Cyril Despres (junts sumen 20 títols). També tindrà cinc 4x4, entre ells els de l'espanyol Joan 'Nani' Roma, l'argentí Orlando Terranova i el xilè Boris Garafulic.

5- El cotxe campió torna a la sorra

El portentós Peugeot 3008 DKR, guanyador amb escreix de l'últim Dakar, tornarà a la sorra del ral·li amb un equip privat que l'ha comprat. Ho farà a mans del francès Sébastien Loeb, nous vegades campió del món de ral·lis, que ja el va conduir l'any passat. El gal serà ferm candidat a la glòria si el cotxe desplega el mateix rendiment de fa un any.

6- Els cotxes lleugers es multipliquen

Un model en auge és el UTV (Vehicle Utilitari Tot terreny) o SxS, un acte de dues places i tracció a les quatre rodes, a mig camí entre un quad i un buggy. L'any passat eren onze. Aquesta vegada són 53, entre ells el xilè Ignacio Casale, doble campió del Dakar en quads. El seu poc pes els fas idonis per enfilar dunes, i en aquesta edició amb tant desert poden donar la campanada.

7- Segona oportunitat per als que abandonin

La major novetat esportiva d'aquest any serà que els cotxes i camions que abandonin a la primera meitat de la cursa podran reenganxar-se a la competició després del dia de descans a la ciutat d'Arequipa, encara que ho faran en una classificació independent i ja sense opció a la victòria final.

8- El llarg regnat de KTM, en joc

La fàbrica austríaca de motos KTM ha guanyat de manera consecutiva les últimes 17 edicions del Dakar, hegemonia que cada vegada li és més complicada de mantenir davant el desafiament de les japoneses Honda i Yamaha. Sense un clar favorit, la victòria està oberta per a una desena de pilots, entre ells espanyol Joan Barreda i l'argentí Kevin Benavides.

9- Villagra vol aigualir la festa als camions russos

En camions l'argentí Federico Villagra i el doble campió holandès Gerard De Rooy, a bord de camions Iveco, volen aigualir la festa als russos de Kamaz, que han guanyat 15 de les darreres 22 edicions del Dakar, i que aquest any no vol ser menys per retre homenatge al 50 aniversari de la marca.

10- Rècord de dones i pilots discapacitats

Aquesta edició no només batrà el seu rècord de participació femenina, amb 17 dones inscrites, sinó que també tindrà a una sèrie de participants amb diverses discapacitats com és el cas dels paraplègics Isidre Esteve i Nicola Dutto o el copilot peruà Lucas Barrón, primer participant del Dakar amb síndrome de Down.