Els retards continuats de l’aerolínea Vueling s’han convertit en un problema crònic a l’aeroport del Prat, on aquesta filial del grup IAG ―que agrupa també Iberia i British Airways― aglomera fins el 37% de la clientela. De fet les mateixes aerolínies van reclamar aquest cap de setmana canvis en l'espai aeri per reduir els endarreriments.

Davant aquesta situació, les agències de viatges han elevat les seves protestes i el Govern ha anunciat que serà “implacable” a l’hora de sancionar la companyia pels endarreriments i cancel·lacions.

1 de cada 2 reclamacions són per Vueling

El president de l'Associació d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Sarrate, ha instat Vueling a "posar solucions" perquè les cancel·lacions i els retards "no s'agreugin més" el que queda d'estiu. En una entrevista amb l'ACN, Sarrate ha lamentat que la situació de les darreres setmanes obliga les agències de viatges a "donar explicacions" i "dedicar temps a tramitar reclamacions" i ha avisat que això dona una "imatge negativa". El president de l'ACAVe ha explicat que hi ha "bastants" clients afectats aquest estiu i que el 50% de les reclamacions tramitades per les agències durant el 2017 van ser de Vueling. Sarrate ha opinat que l'aerolínia amb base a Barcelona ha de fer una "reflexió profunda" per fer que el seu creixement "sigui sostenible sense perjudicar els clients".

Segons dades de l'ACAVe, les agències de viatges comercialitzen aproximadament un 45% de les vendes de Vueling i l'aerolínia amb base a Barcelona representa un 10% de la quota de mercat de les agències de viatges de l'Estat. L'any passat van tramitar unes 450 reclamacions a companyies aèries, la meitat a Vueling. Només els darrers tres mesos de 2018 ja n'han tramitat unes 250 a diverses companyies, en gran part com a conseqüència de la vaga de controladors de Marsella.

Sarrate ha explicat que l'ACAVe s'ha reunit amb Vueling, que també ha mantingut una trobada amb la Generalitat, i ha confiat que tindran "poder de reacció". "Tenen que complir" davant la "gravetat del problema", ha opinat Sarrate. El president de l'ACAVe també ha explicat que les reclamacions són "molt àgils".

En aquest sentit, el president de l'ACAVe ha recordat que els consumidors tenen dret a ser reemborsats amb el cost del bitllet o a ser reubicats en un altre vol. En cas que hagin de passar la nit al destí sense poder volar han de rebre allotjament i un àpat així com una compensació econòmica. Tot i això, Sarrate ha lamentat que "és un entrebanc per les seves vacances".

El Govern, “implacable”

Per la seva banda, la Generalitat ha anunciat que serà "implacable" en la tramitació de les sancions que es puguin derivar de les queixes rebudes per l'Agència Catalana de Consum arran dels reiterats episodis de cancel·lacions i retards de Vueling. Paral·lelament, el Govern "pressionarà" el Ministeri de Foment perquè busqui una solució, conjuntament amb altres Estats, a la "saturació de l'espai aeri europeu", ha explicat la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en una entrevista a l'ACN.

El president de la Generalitat, Quim Torra; Chacón; i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, van reunir-se la setmana passada amb el president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, per "escoltar la companyia" i traslladar-li les queixes que arriben dels usuaris.

La consellera ha explicat que, més enllà de focalitzar-se en els "símptomes" -que són els retards i les cancel·lacions de vols-, cal fixar-se en les "causes", que passen -segons va explicar la companyia al Govern durant la reunió- per la saturació de l'espai aeri a Europa. Amb això "no estic minimitzant la responsabilitat de Vueling, que l'ha de tenir, com qualsevol empresa que es dedica a oferir serveis a clients", ha volgut deixar clar.

Preguntada sobre si s'imposaran sancions a l'aerolínia, Chacón ha estat taxativa: "Les que corresponguin d'acord amb els expedients de Consum, com a qualsevol altra empresa, només faltaria".