La crisi per la pandèmia del coronavirus és el focus de preocupació de tots els sectors. Barcelona entrarà en fase 1 de desescalada a partir de dilluns, cosa que permetrà començar a reactivar alguns negocis, però el sector del turisme es troba encara lluny d'aquest punt. Fronteres tancades, vols cancel·lats, aeroports deserts i una gran incertesa de cara les vacances d'estiu. Tot, després d'acumular una la Setmana Santa i l'època del Mobile World Congress sense cap ingrés. És en aquest context que parlem amb el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, qui fa tot just uns mesos que va estrenar el càrrec. En una entrevista per telèfon, Torres assegura que encara és massa d'hora per saber l'impacte de la pandèmia al sector però assegura, optimista, que "Barcelona ha de convertir aquest desastre en una oportunitat". 

El turisme és un dels sectors més afectats i no queda clar com serà la represa de l'activitat turística. Des de Turisme de Barcelona, què n'espereu d'aquest estiu?
Barcelona té una dependència del turisme internacional del 80%. Fins ara hem deixat de rebre el 100% de l'activitat turística i ara tindrem un recorregut, però aquest 80% no el podrem suplir fins que s'obrin les fronteres i es reprenguin els vols. Estem pendents de com anirà tot i és molt difícil fer previsions de recuperació, el que sí que farem és una campanya enfocada al mercat domèstic, tant a Catalunya com a Espanya, i a veure si podem suplir part d'aquest 80% amb el mercat nacional. Serà difícil però és per on hem de tirar. 

Fins a quin punt es pot pal·liar aquesta manca de turisme estranger amb el turisme local?
És molt difícil. Tot això també és una oportunitat perquè, sobretot a Barcelona, ara ens adonem de l'actiu que representa aquest turisme que sempre havia estat al centre del debat, i en gran part és una oportunitat per establir consensos a la ciutat per a la importància del turisme. 

Aquesta crisi és una oportunitat per establir consensos de ciutat 

Com valoreu les mesures que s'han pres pel turisme, tant des d'Europa com des del govern espanyol?
Jo penso que fins ara ha estat un xoc increïble, i les mesures no estan totes acabades. Entenc que s'aniran prenent, tot just fa dos mesos que va començar tot... S'han fet algunes coses positives però en falten moltes, ara tot això necessita temps. A Europa estan preparant fons per ajudar els països més afectats, tot això encara no està preparat, hem d'esperar. 

I des de Turisme de Barcelona què s'hi pot fer?
Nosaltres el que podem fer és impulsar la construcció d'aquest consens i sortir amb un turisme més sostenible, més responsable i de més valor afegit. La situació és una desgràcia en el sentit que farà molt mal al sector però hem de ser capaços de transformar-ho en una oportunitat i anar a buscar aquest turisme que volem tots de menys externalitats negatives. 

La Unió Europea ha proposat una obertura de fronteres per fases. Què en pensa?
La UE proposa però després decidiran els governs, són els països que establiran els acords concrets. Des d'aquest punt de vista són bones notícies que Alemanya estigui tenint converses amb els diversos països receptors del turisme alemany per poder fer aquests corredors, però tot això s'haurà d'anar veient. 

Crec que el turisme de Barcelona recuperarà la normalitat el 2021

Les aerolínies també estan patint molt tota aquesta crisi. Heu pogut parlar amb aquest sector per gestionar la represa?
Encara és molt d'hora. Aquests darrers dos mesos el que hem fet les empreses és concentrar-nos sobretot en els plans de contingència i de supervivència a l'espera que els governs prenguin les decisions i de com evolucioni la malaltia. Jo crec que nosaltres recuperarem la normalitat el 2021. Ara hem d'aprofitar aquesta aturada per pensar quin turisme volem en el futur, tenir present que la sensació de confiança en un futur serà molt important. Tots els actors de la ciutat estem més en contacte que mai i estem pactant les línies de promoció turística de Barcelona amb tots els actors implicats, cosa que crec que és molt positiva. Cal rellançar Barcelona en la línia d'un turisme de valor afegit. 

Quant s'ha deixat de guanyar durant aquests dos mesos de turisme tancat a la ciutat de Barcelona?
El turisme genera uns 14.000 milions d'euros en total. Com que no sabem el ritme de la recuperació, no podem dir l'afectació que acabarem tenint, però entenem que serà mínim del 60% d'aquests 14.000 milions. A més, també dependrà dels vols que es facin. Vaig parlar fa uns dies amb l'aeroport de Barcelona i em van dir que les aerolínies principalment estan mirant de subsistir fins el 2021, i estan a l'espera d'aquest estiu de les mesures concretes que prenguin els governs. Tot just s'estan fent les reunions bilaterals, així que hem d'esperar... 

L'afectació serà mínim del 60% dels 14.000 milions que genera el turisme a la ciutat

I creu que el 2021 tornarà la normalitat a la ciutat?
Sí, en algun punt del 2021 tornarem a la normalitat. Estem veient que en l'àmbit sanitari, els metges diuen que els tractaments estan millorant molt, si hi hagués una segona onada estem molt més preparats, la gent està molt conscienciada, etcètera. Per tant, entenc que amb tot plegat tornarem a la normalitat en algun punt del 2021. Alhora també dependrà molt del turisme de negocis que aquesta recuperació sigui abans o després, degut al fet que gran part dels esdeveniments cancel·lats s'han aconseguit posposar per a la tardor. 

Els negocis que depenen del turisme, com ara hotels, podran superar la crisi i tornar a aixecar la persiana?
La mortalitat que hi haurà de les empreses dependrà del ritme de reactivació. I aquest dependrà de la sanitat i dels acords entre els estats, i en aquests moments són tantes variables que és molt difícil desxifrar aquest escenari d'incertesa. Què podem fer nosaltres que estigui a les nostres mans? Establir consensos de ciutat i millorar el turisme que tenim. Barcelona ha d'aprofitar aquestes circumstàncies i convertir-ho en una aposta de ciutat, cosa que va molt més enllà del turisme. Cal un pacte de ciutat fet amb col·laboració públicoprivada. 

Com es pot impulsar un model turístic de més valor afegit en un moment en què gran part del sector es troba ofegat per la crisi?
Hi haurà d'haver mesures importants. Nosaltres hem d'apretar també perquè des d'Europa i des de l'Estat espanyol es faciliti aquesta reactivació i que puguem salvar al màxim l'activitat d'aquest any, i és important ajudar totes aquestes empreses perquè puguem recomençar. 

Quines mesures?
Es necessita allargar els ERTO i es necessita liquiditat, que ha arribat, però en cal més. L'Estat va dir que mobilitzaria 200.000 milions però de moment només n'ha mobilitzat 60.000. Hauria de ser més decidida aquesta arribada de liquiditat. 

A tot això s'hi suma un fet psicològic: fins a quin punt la gent tindrà ganes de viatjar després de la pandèmia? 
El turisme és una indústria de la felicitat, i després d'una època tan dura com el confinament, nosaltres notem que hi ha ganes i il·lusió per sortir. Amb aquest comportament cívic de la ciutadania serem capaços de transmetre una imatge de seguretat i ens ajudarà per transmetre confiança als mercats internacionals. 

Hem de ser capaços de transmetre confiança als mercats internacionals

Tot i que Espanya hagi estat un dels països d'Europa amb més morts i infectats per la pandèmia?
La imatge de la crisi sanitària ha estat molt perjudicial, és cert, però nosaltres hauríem de ser capaços de contrarestar això amb aquest comportament cívic durant l'estiu. Això ens ajudarà molt.