Telefónica cobrirà "la totalitat del territori" de Catalunya amb fibra òptica al llarg dels pròxims cinc anys. Així ho ha avançat el president de la multinacional, José María Álvarez-Pallete, en la seva primera intervenció pública a Barcelona des que va accedir a la presidència i que ha tingut lloc al Cercle d'Economia. Més concretament, Catalunya té un 72% de fibra de cobertura òptica fins a la llar. Una xifra que no només supera la mitjana espanyola (tercer país de l'OCDE en penetració de banda ampla per llars) sinó que a més, "no ho té ningú més en tota Europa". 

"Catalunya és capaç d'atraure molt talent per molts motius", ha assegurat Álvarez-Pallete davant l'atenta mirada del president de CaixaBank, Jordi Gual, el conseller delegat de Banc Sabadell, Jaume Guardiola o l'exalcalde de Barcelona Jordi Hereu. Telefónica ha invertit al voltant de 1.400 milions d'euros a Catalunya en els últims cinc anys. Alhora, també accelera startups amb Wayra o Telefónica Open Future, ofereix una cobertura del 98% del 4G i realitza compres a empreses catalanes proveïdores per 275 milions. Xifres més que destacables que refermen el "compromís" de Telefónica amb la innovació a Catalunya. "Aquí estan succeint coses molt potents", ha alertat el màxim directiu de la multinacional de les telecomunicacions.

Álvarez-Pallete també ha destacat que Espanya és puntera en tecnologia i té més fibra desplegada que França, Alemània i Regne Unit (juntes). I tot plegat, "enmig de la pitjor crisi macroeconòmica dels últims 80 anys. "Europa ha de ser protagonista i Espanya s'ha guanyat el dret de parlar a Europa", ha afegit. De casa a casa, més connexió de dades. 

La tecnologia com a mètode

En línies generals, Álvarez-Pallete ha definit la tecnologia com "una transformació que ho canviarà tot". Com a mètode però no com a resposta. A tall de comparació, ha explicat que l'impacte de la revolució tecnològica és el doble que la industrial i quasi el triple que l'agrària. "Tots ens hem de transformar. Transformar-se no és una opció, es pot discutir com et transformes, però no si ho has de fer", ha reiterat el directiu que ha estat considerat per Forbes com el millor CEO d'una empresa cotitzada espanyola durant el 2016. 

En aquest sentit, també ha recordat que ja ningú vol pagar pel "producte estrella" de Telefónica que és la veu. Es vol de forma "gratuïta i il·limitada". Ara, el que ven és l'intercanvi de dades i el consum de la informació. Segons Álvarez-Pallete, "els models de negoci a través de la tecnologia trenquen la cadena de forma dramàtica i molt ràpida. Adaptar-se és fonamental." Al seu parer, això és precisament el que Telefónica porta en el seu ADN: sense geografia, diversificar, oferir nous productes i adaptar-se tant a la demanda com a la realitat. En definitiva, es tracta "d'una empresa de diferents plataformes".

Per ordre, aquestes plataformes són: "la fàbrica" que construeix la fibra, el 4G o els routers, "els sistemes" que digitalitzen la companyia i "els productes i serveis" que són el cloud o l'IoT.  A l'espera que es presenti la quarta plataforma al Mobile World Congress (MWC) de Barcelona on Álvarez-Pallete serà un dels ponents estrella, ha volgut deixar clar que "Telefónica es transformació permanent" i "la vida digital és la vida".