Les startups d'Espanya i Portugal van continuar creant ocupació durant el 2020, un any marcat per la pandèmia de la covid, d'acord amb l'estudi “Anàlisi d'una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal”, impulsat per CaixaBank, a través de DayOne, amb la col·laboració de la professora de l’IESE Julia Prats.

Les dades de l'informe mostren com les startups s'han adaptat a les circumstàncies  causades per la covid de manera sorprenent, confirmant la seva flexibilitat i capacitat de reorientació durant contextos de crisis. Així, una de cada tres empreses analitzades a l'estudi va augmentar les seves vendes durant l'últim any respecte al 2019, amb una mitjana del 22% de la seva facturació, sense tenir la necessitat de retallar la plantilla ni acollir-se a mesures especials, de fet tot el contrari per què tot i la situació econòmica adversa les empreses analitzades han creat gairebé 6.000 llocs de treball l’any 2020. 

A més, el 63% d'aquestes startups declaren que la crisi de la covid no ha tingut impacte en el nombre d'empleats, el 70% de la mostra ha augmentat la plantilla durant el període 2019-2020 i el 90% espera incrementar-la durant l’any 2021.

Amb la col·laboració de l'escola de direcció d'empreses IESE, CaixaBank ha impulsat per segon any consecutiu l'anàlisi dels perfils de la nova generació de startups a Espanya i Portugal, a partir de les dades de les 955 empreses que han participat en l’edició 2021 dels Premis EmprenedorXXI, una consolidada convocatòria per a empreses amb menys de dos anys al mercat que enguany ha arribat a la seva 14a edició. 

Equips més experimentats

Comptar amb equips fundadors més experimentats ha fet possible una gestió amb èxit d'aquesta crisi. El 72% de les startups analitzades estan fundades per emprenedors que ja han llançat tres o més empreses. A més, el 75% dels emprenedors té més de sis anys d'experiència al sector emprenedor, i entre ells, el 31% té més d'11 anys d'experiència.

Una altra notícia positiva per al sector és que la crisi de la covid-19 ha impactat lleument a les dimensions dels equips respecte a l’any 2019. El 64% de les startups estan formades per equips d'1 a 5 empleats. D'altra banda, creix en dos dígits el nombre de fundadors que treballa a l'empresa (87%), la qual cosa demostra una disminució del nombre de fundadors que només s'impliquen a escala econòmica. 

Pel que fa als sectors econòmics on desenvolupen la seva activitat, les startups de la península es desenvolupen sobretot en els sectors d'impacte social (10%) i salut (6%) i com a principals avantatges competitius destaquen tenir un producte o servei superior al de la competència (73%), la rapidesa del servei (56%) i una major oferta (54%). 

Respecte a l’any 2019, ha baixat un 7% el percentatge d'empreses que realitzen vendes internacionals (42%). De les quals venen fora, el 34% ho fa només a través de canals online. El 38% de les start-ups venen als mercats d'ultramar (Amèrica Llatina i Nord d'Amèrica), tot i que Europa continua sent el mercat més rellevant per al 43% de la mostra. 

Rondes de finançament

En les seves últimes rondes de finançament, les startups d'Espanya i Portugal incloses a l'estudi han aixecat un total de 91 milions d'euros de fonts externes, 14 milions més que l’any 2019, amb una mitjana de 194.000 euros. Des del seu naixement les startups analitzades han aixecat més de 300 milions d'euros.

Aquestes empreses continuen finançant-se majoritàriament (59%) amb fons propis amb un lleu increment del 3% respecte a l'edició anterior. La segueixen com a fonts de finançament principals familiars i amics (11%), business angels (11%) i capital de risc (7%), que obtenen un lleu increment respecte a l'any anterior.  A més, el 53% de les empreses declaren no haver tingut cap impacte de la pandèmia a les seves rondes de finançament i fins i tot l'11% ha signat noves rondes a causa de la situació sanitària i la crisi econòmica derivada d'ella.

L'emprenedoria femenina, un dels reptes

Un dels reptes que confirma l'estudi és l'emprenedoria femenina, tant a la península com a tot Europa, on segons recents informes només el 15,5% dels emprenedors són dones. En comparació amb l'any passat, es manté a un 12% el percentatge de startups formades per dones, així com únicament el 27% de les empreses de la mostra compta amb una representació femenina entre els fundadors.

Per la seva part, augmenten les startups formades només per homes, passant del 50,4% al 53% en un any. El percentatge més gran de dones es concentra en start-ups relacionades amb el sector de la salut i impacte social. Les empreses de la mostra tenen com a objectiu principal cobrir una necessitat del mercat (57%) seguit de fer créixer l'empresa i donar-li una projecció internacional (32%).

A escala territorial, Catalunya (175) i Madrid (165) concentren el 35% de les empreses analitzades. Els segueixen, Andalusia (72 empreses / 8%), el País Valencià (70 empreses / 7%) i el País Basc (62 empreses / 6%). Aconseguir finançament (70%), desenvolupar nous segments de clients (59%) i disposar del talent adequat (56%) són els aspectes que més preocupen als emprenedors per al futur pròxim.