Les fàbriques de Seat a Martorell, Barcelona i El Prat de Llobregat reobriran les portes aquest dilluns després de la llarga aturada nadalenca provocada per la manca de xips. La reobertura es farà amb el dubte de si serà necessari ampliar l'ERTO (Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació) en vigor pels estralls provocats per la sisena onada de la covid-19. "Portem un ritme frenètic de jornades d'ERTO esgotades. La sisena onada pot portar-nos a tancar més torns dels que esperàvem. És probable que al febrer o març hàgim de renegociar l'expedient", ha explicat a EFE el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carner. Segons les previsions de Carner, a finals de gener es podrien tancar uns 350 torns de treball en aplicació de l'actual ERTO, que en preveu un total de 430 fins a juny.

Concretament, l'ERTO, ocasionat per la crisi dels semiconductors que afecta a tota la indústria automobilística mundial, es va acordar al setembre de 2021 com a instrument per ajudar a pal·liar les conseqüències de l'aturada en la producció. No obstant això, a pesar de la voluntat de Seat de produir com més cotxes millor per abastir l'actual demanda dels models de Seat i Cupra, el panorama no és especialment optimista per enguany. "La sisena onada pot ser que porti a tancar addicionalment més torns. Veurem com a afecta a Àsia, on es produeixen els microxips, després de l'efecte que ha tingut l'òmicron a Europa. Estem penjats amb pinces", alerta Carner.

Matías Cartner, també dirigent d'UGT i membre del Consell Supervisor del Grup Volkswagen, plany el fet que "2022 no serà l'any de la recuperació" i preveu que "serà més o menys igual que 2021" per al grup alemany. Però sí que calcula que es produirà "una lleu millora per Seat", que, això no obstant, probablement tancarà un altre any "amb mals resultats".

Els nivells de producció

Pel que fa als nivells de producció de l'empresa automobilística Seat, tancarà 2021 amb una mica més de 350.000 cotxes produïts, després d'assemblar un nombre similar l'any 2020. Els pronòstics inicials apunten a 400.000 també per aquest 2022, encara lluny del mig milió de 2019. I és que, certament, les amenaces de proveïment ja van forçar la companyia a avançar al desembre l'aturada de Nadal i més d'11.000 treballadors van iniciar les seves vacances el 17 de desembre, en lloc de fer-ho el dia 24.

Seguint el calendari a una setmana vista, la producció es reactivarà demà amb la línia 1 a un torn i la 2, a dues. Però la 3,  la d'Audi, no tindrà cap activitat. Per part de Seat subratllen que "s'està fent tot el possible" per respondre a l'alta demanda de models per part concessionaris i clients, i que el nivell de producció es decideix setmana a setmana en funció de l'arribada de xips. N'és un bon exemple el fet que les tres línies de producció de Martorell van treballar el 7 de desembre passat i no van tenir dies de descans durant el pont.

Amb tot, el nombre de treballadors afectats per l'ERTO s'elevarà a uns 3.000 aquesta setmana vinent, segons Carner, encara que la xifra final dependrà en gran mesura de les baixes que causi la covid-19 entre els treballadors.

Negociació del conveni col·lectiu

D'altra banda, aquest inici d'any el comitè i la direcció han de reprendre les reunions de negociació del Conveni Col·lectiu. Els sindicats majoritaris, CCOO i UGT, s'han proposat elaborar una plataforma unitària per portar a la taula de negociació una proposta "realista" i que "toqui de peus a terra amb l'actual context de crisi de la indústria mundial de l'automoció", explica Carner.

Amb tot, entre altres qüestions, s'abordarà la paga de beneficis, tot i que aquest 2022 no n'hi haurà, ja que en 2021 les pèrdues van ser més altes que les expectatives. També es parlarà de l'actualització dels sous sobre la base de l'IPC, fet que suposarà que s'aboni als treballadors una paga important donada l'alta inflació.

 

Imatge principal: Dos operaris de Seat treballen a la planta de Martorell/ ACN