El president de la marca automobilística Seat, Luca de Meo, ha assenyalat que l'actual situació a Catalunya "no és la ideal" a l'hora d'atreure inversions a llarg termini i ha afegit que una garantia d'estabilitat, un pla industrial o un pacte d'Estat per a l'automòbil, li donarien més arguments per defensar que cal invertir en l'Estat espanyol.

El directiu va assegurar que el seu paper com a màxim responsable de Seat és "hissar la bandera de la marca i d'Espanya" dins del grup Volkswagen i aconseguir inversions "aquí", davant de la qual cosa va assenyalar que l'actual situació de crispació i protestes no ajuda a atreure inversions a llarg termini, perquè dins del consorci alemany "tenen opcions diferents" per adjudicar les esmentades inversions.

"Sempre he dit, mai amenaçat, que, sempre que tot aquest tema no toqui l'operativa, jo no tinc res a dir-hi, però que quan toqui l'operativa, soc un mànager i he de prendre decisions", va afirmar en una entrevista concedida a Europa Press.

En aquesta línia, De Meo va subratllar que el grup Volkswagen sempre ha invertit molt a Espanya, tant a la seva planta de Landaben (Navarra) com a la de Martorell (Barcelona), amb un cicle d'inversió de 4.200 milions d'euros que acaba el 2019.

"No ens poden dir que no hem invertit a Espanya, però ara cal lluitar pel pròxim cicle d'inversió i si la situació no és clara, no és un desastre, però tenim menys arguments", va advertir el president de Seat.

Així, va destacar que des de la seva companyia no fan discursos polítics i que el pitjor que li pot passar és que Seat sigui un problema més. Per evitar-ho, va apuntar que el que ha de succeir és que la companyia continuï funcionant, venent cotxes i produint amb qualitat.

"Quan comencen a tallar carreteres que no ens permeten realitzar la nostra feina, això ja comença a preocupar-nos. Vam haver de parar un dia, això ja ha començat a preocupar", va assenyalar el també màxim representant del grup Volkswagen a Espanya.

Reinventar el sector

D'altra banda, De Meo va subratllar la necessitat que la indústria de l'automòbil a Espanya es reinventi per no continuar apostant per un model clàssic de producció, sinó per un de més valor afegit que asseguri la viabilitat a llarg termini.

"A Espanya, apostar per un model clàssic de producció és molt perillós, perquè la decisió es juga en els costos, en els ajuts, en els impostos...Pel que és molt fàcil que un inversor decideixi no posar un nou model aquí i elegir fabricar-lo a l'Est d'Europa o al Nord de l'Àfrica", va destacar.

Amb motiu de l'expansió del cotxe elèctric, el directiu va indicar que l'eventual pèrdua d'ocupació a les factories per aquesta tecnologia, per a la qual es necessita menys mà d'obra, dependrà dels volums de vendes que s'aconsegueixin.

Per la qual cosa va assenyalar que perquè això no passi es requerirà que les vendes de cotxes elèctrics superin en un 20% o 30% a les dels cotxes de combustió o que la indústria sigui capaç d'utilitzar els treballadors en altres tasques, ja que, segons la seva opinió, "hi ha més oportunitats".