La Fundació Repsol ha llançat un fons d'inversió d'impacte social dotat de 50 milions d'euros que es destinaran al desenvolupament d'una cartera d'empreses amb un marcat caràcter social. Aquesta iniciativa té l'objectiu de contribuir en el repte global de la transició energètica, lluitar contra el canvi climàtic i les repercussions socials i econòmiques que comporta; de generar oportunitats professionals i laborals per a col·lectius vulnerables o en risc d'exclusió, ja que a Espanya hi ha més de quatre milions de persones en aquesta situació; i d'impulsar l'ecosistema d'empreses d'impacte social a Espanya.

Segons Antonio Calçada, director general de la Fundació Repsol, l'objectiu d'aquest projecte per a 2025 és "desenvolupar una xarxa d'empreses d'impacte social que puguin tenir una facturació de 15 o 20 milions d'euros, i que puguin crear entre 1.500 o 1.800 oportunitats laborals a Espanya".

Els segments que el programa prioritzarà són el canvi climàtic i la reducció d'emissions, en el que s'inclouen la reforestació, la reducció d'emissions o la compensació de CO2; la mobilitat sostenible, amb alguns negocis dedicats a paqueteria d'última milla o serveis de missatgeria; o l'economia circular, en la qual s'inclouen serveis de reciclatge i de recollida i tractament de residus.

Els altres segments prioritaris són l'eficiència energètica, amb negocis de retrofitting d'habitatges i entorns vulnerables, i auditoria i assessoria d'eficiència energètica d'edificis i comerços, i productes i serveis ecològics que tinguin iniciatives de creació d'ocupació a l'Espanya rural.

Impulsar empreses de caràcter social

"La crida d'atenció és que aquesta casa està disposada a escalar els projectes que gent molt socialment responsable avui està realitzant a Espanya, que n'hi ha moltíssims", ha assenyalat el president de Repsol, Antonio Brufau.

Brufau ha assenyalat que la dotació de 50 milions d'euros es materialitzarà en els pròxims sis o set anys, a més de subratllar que aquesta inversió "no consisteix a guanyar diners", sinó en fer créixer a empreses que tinguin un marcat caràcter social, i a persones que "no tenen recursos, però sí idees".

Aquest fons, gestionat a través de 'Repsol impacte social', té previst destinar cinc milions d'euros a diferents startups amb iniciatives socials davant de de finalitzar l'any, amb l'objectiu que les startups socials, dedicades a transició energètica, sostenibilitat i impacte social, siguin econòmicament sostenibles a llarg termini.

La inversió i desenvolupament de la xarxa d'empreses d'impacte social es durà a terme a través en tres línies d'actuació: inversió directa en empreses per generar un impacte social més gran, l'acceleració d'idees i llavors enfocades en transició energètica i inclusió de col·lectius vulnerables; i desenvolupament de projectes des de zero quan s'identifiqui un segment de negoci atractiu no desenvolupat a Espanya.

Dins del projecte, Repsol ha firmat una aliança amb les fundacions Ship2B i Open Value Foundation, entitats "referents" a Espanya en inversió d'impacte social, segons un comunicat de la companyia. Amb aquest fons, Repsol s'introdueix al sector de la inversió d'impacte social. En l'actualitat, Repsol i la seva fundació compten amb 46 projectes orientats a l'ocupabilitat i la inclusió de col·lectius vulnerables.