Rècord de queixes a la banca espanyola. El Banc d'Espanya va rebre 40.176 reclamacions el 2017, un 177,8% més que el 2016, màxims històrics, degut principalment a l'augment de les queixes per la devolució de les despeses de formalització de préstecs hipotecaris, segons la Memòria sobre Reclamacions publicada avui.

Així doncs, les reclamacions sobre préstecs hipotecaris absorbeixen el 81,4% del total i destaquen les que demanen la devolució de les despeses de formalització d'hipoteques, després de la sentència del Tribunal Suprem de 2015 en aquest sentit, així com les relacionades amb l'aplicació de clàusules terra i les quantitats pagades pels prestataris per aquest concepte.

Optimisme al Banc d'Espanya

El Banc d'Espanya assenyala que el percentatge d'entitats que rectifiquen després d'un informe a favor dels clients ha passat del 36,8% el 2016 al 62,4% el 2017. A més, l'ens avança que les dades de 2018 seran sensiblement inferiors, ja que fins al tercer trimestre les reclamacions rebudes sumeixin 16.000, amb la qual cosa tornaria la senda descendent observat des de 2014, després del rècord de 2013 (34.645), que es va trencar el 2017 amb el nou màxim històric.

Les reclamacions resoltes el 2017 van ser 10.428, de les que 7.620 van ser favorables als reclamants o bé l'entitat es va aplanar a les peticions dels clients abans de l'elaboració de l'informe pel Banc d'Espanya (73,1 % del total de les resoltes) i 2.808 es van tancar a favor de l'entitat.

Per comunitats autònomes

Les comunitats amb més incidències van ser Andalusia (9.405), Comunitat Valenciana (6.936) i Madrid (5.784), i les que menys Ceuta (21), Melilla (36), Navarra (165) i La Rioja (176). No obstant això, si es pondera el nombre de reclamacions pel volum d'activitat financera, les comunitats amb més incidència relativa de reclamacions són Múrcia, Andalusia i Extremadura i els de menor ràtio van ser Navarra, Madrid i País Basc.

Les reclamacions les presenten majoritàriament (97,5%) persones físiques i també a la pràctica totalitat (97,3%) sobre entitats de dipòsit (bancs, caixes, cooperatives de crèdit i sucursals a Espanya d'entitats comunitàries). En els serveis de pagament les reclamacions es mantenen estables, amb la major part de les incidències relacionades amb les targetes de crèdit i dèbit (apunts, deute de comissions, robatori, ús fraudulent).

Santander i Cajamar, les més reclamades

Per entitats, entre les que el Banc d'Espanya agrupa en la categoria C1 -en funció de la quota de mercat a determinats productes i el tipus d'entitat- el percentatge major d'informes favorables al reclamant sobre el total de reclamacions resoltes va correspondre a Santander, amb un 77%, seguit de Cajamar, amb un 73,7% i Popular (72,4%).

En l'extrem contrari se situen BBVA, amb un 19,1 % d'informes a favor del reclamant, la financera de carrefour (19,5%) i Sabadell (28,8%). D'acord amb aquestes xifres, el major percentatge d'informes del Banc d'Espanya favorables a l'entitat són per BBVA, amb un 69,3 %; seguit de Sabadell, amb un 55,7 %; i la financera d'El Corte Inglés (50 %).

El major percentatge de rectificacions sobre els informes a favor del client ho va practicar el Corte Inglés (100 %), seguit de Cajamar (88 %), Santander Consumer (83,3 %) i CaixaBank (82,3%). Davant d'això, el Banc d'Espanya conclou que s'observa una clara millora de les entitats en el seu conjunt en l'àmbit de les rectificacions, encara que els demana que assumeixin voluntàriament els criteris del supervisor per resoldre més ràpid.