L'ocell blau de Twitter ha tornat a caure però es resisteix a confirmar-ho. Aquesta vegada, no ha estat per pèrdues de 461 milions que ja va suposar una patacada considerable uns mesos enrere sinó pel sorpasso publicitari d'Instagram que compta amb el suport tecnològic de Facebook, segons ha constatat un sondeig de Strata. 200.000 anunciants de publicitat entre fotografies per 130.000 entre 140 caràcters, el que suposa un nou indici de debilitat en allò que fins al moment era una de les grans fortaleses de la xarxa social de micromissatgeria. No corren bons temps per a Twitter que a més ha anunciat aquesta setmana que el seu cap de producte abandonarà la companyia. 

I és que Twitter ja no està sola, compte amb un fidel entorn de competidors de creixement accelerat. Per davant, Facebook i Instagram i per darrere, trepitjant-li els talons quant a usuaris actius, Snapchat. La seva hegemonia publicitària liderada per Adam Bain qui porta més de 6 anys a la companyia, semblava poder amb tot el que se li tirés a sobre: un creixement estancat d'usuaris, canvis reiterats en la gerència i una forta caiguda del preu de les seves accions. Però està de capacaiguda econòmica.

Dins o fora de la veritat?

Aquest nou sondeig no enganya: 83 agències publicitàries, de les quals un 96% confirma que utilitzarà Facebook, un 63% Instagram i un 56% Twitter. La democràcia publicitària de les xarxes socials permet més d'un, dos i tres vots ja que tot s'hi val per arribar a un target més gran d'usuaris. I Twitter per la seva banda rebutja el resultat: "les dades presentades no podrien estar més lluny de la veritat" i afegeix una dosi d'esperança: "hem estret relacions amb els nostres clients i continuem escoltant que Twitter brinda la més potent tela creativa". 

Convé recordar que Bain en qualitat de president operatiu va contribuir en gran mesura a impulsar els ingressos de Twitter. De 0 a més de 1.000 milions de dòlars, el que equival a pràcticament 890 milions d'euros, en tan sols tres anys. Però tot el que puja, baixa fins a estabilitzar-se o continua baixant com les accions de la companyia que han perdut un 15% del seu valor des d'abril.

Al mal temps, intent de bona cara

Les alarmes ja van sonar durant el primer trimestre quan Twitter va incomplir les seves previsions quant a despesa esperada per part dels grans anunciants i un nivell d'ingressos més gran que l'any anterior però novament menor a l'esperat. 

I al mal temps, intent de bona cara. L'ocell blau és popular entre els mitjans de comunicació, polítics i celebritats però encara no ha aconseguit convertir-se en una plataforma coneguda entre el públic general pel que fa quatre mesos va optar per un canvi de rumb. Inspirat en el modus operandi de Facebook, Twitter va llançar un nou algoritme que permet seleccionar i mostrar els continguts de més rellevància per a cada usuari per posar fi a la dècada de sobirania cronològica del seu timeline. De moment, innova i es reinventa però no acaba de convencer als anunciants.