L'estratègia de recentralització amb l'excusa de la crisi del coronavirus també ha arribat al Parlament Europeu. Entre les mesures extraordinàries davant la Covid-19, el 15 de maig la cambra va recomanar la transferència als estats d'un major poder sobre els ports per "garantir el cobrament de les taxes portuàries". La decisió facilita al govern espanyol decidir rebaixes, exempcions o increments de les taxes dels ports, també els transferits a les comunitats autònomes. En el cas de Catalunya, es tractaria de tots els ports tret del de Barcelona i el de Tarragona, ja en mans de l'administració de Estat. 

A la proposta, basada en la flexibilització de les taxes portuàries, hi van votar en contra el partit dels Verds-ALE en bloc, però d'aquest grup se'n va desmarcar Ernest Urtasun, de Catalunya en Comú Podem, aliniant-se amb l'S&D, PPE i Renew, del qual en formen part el PSOE, el PP i Cs a Europa, que van votar a favor d'aquest article recentralitzador. 

Els Verds havien presentat una esmena en sentit federal, en considerar que les autoritats locals o regionals estan millor capacitades per a decidir de manera eficient sobre les taxes dels ports del seu territori. Els tres eurodiputats de Junts per Catalunya (Puigdemont, Comín i Ponsatí) també van votar en aquest sentit, igual que Diana Riba (ERC). Fonts del grup independentista a Brussel·les han explicat a ElNacional.cat que “és una mostra significativa de com el PSOE s'aprofita de la situació per a recentralitzar poders”.

Per la banda d'Urtasun, segons ha explicat a ElNacional.cat un portaveu, la raó de desmarcar-se del seu grup “no va en la direcció de l'element competencial, sinó en l'existència de les taxes". “El grup dels Verds va votar-hi en contra perquè no esta d'acord (independentment de qui ho gestioni) en mantenir ports que no siguin financerament viables, però segons el nostre parer, hi ha molts ports del sud d'Europa que poden tenir problemes de viabilitat a causa de la Covid-19 però que són estratègics” i han de poder sostenir-se. 

El text en qüestió considera que el transport marítim està afectat per la pandèmia i que "l'exempció, la suspensió, la reducció o l'aplaçament del pagament de taxes per infraestructures portuàries podria contribuir a la sostenibilitat financera dels operadors dels ports". Alhora, el text assegura que "no ha d'interferir en la organització portuària dels estats membres. Els estats, per tant, han de seguir sent competents per regular l'adopció d'aquestes decisions per a l'organisme gestor del port o per l'autoritat competent. [...] Els estats membres podran decidir que tals decisions respectaran els requisits establerts a tal efecte en el dret nacional". 

La comissió exposa que "els estats membres podran autoritzar l'organisme gestor del port o l'autoritat competent a no cobrar, a suspendre o a reduir les taxes per infraestructures portuàries corresponents al període comprès entre l'1 de març del 2020 i el 31 de desembre del 2020, o a aplaçar-ne el pagament". D'aquesta manera, es permet la centralització de la major part de decisió clau en sobre la gestió dels ports, deixant en mans de l'Estat les taxes portuàries, cosa que pot comportar desavantatges competitius per aquells ports que fins ara decidien per ells mateixos. 

Alhora, una de les premisses que el text contempla és que "per a qualsevol canvi que s'hagués de fer, més enllà dels elements de flexibilitat, és que fos obligatori que hi hagués la intervenció de la Comissió Europea". D'aquesta manera, els comuns justifiquen el seu vot en considerar que es tracta de salvar les infraestructures portuàries "més enllà de l'òrgan competencial".