El Port de Barcelona millorarà l’eficiència energètica de l’Àrea PIF, reduint el consum d’energia en aquestes instal·lacions al voltant del 67% i retallant les emissions en gairebé 138.000 kg de CO2 a l’any. Per a que això sigui possible, es durà a terme un projecte de renovació energètica consistirà en la instal·lació de plaques fotovoltaiques, el canvi dels equips d’il·luminació a tecnologia LED i el sistemes de control i monitorització per a la regulació climàtica de l’edifici, segons ens detalla en un comunicat de Port de Barcelona. 

D'altra banda, pel que fa a l’energia fotovoltaica generada gràcies a les plaques solars instal·lades, s’estima que permetrà un autoconsum directe de 233.000 kWh/any, l’equivalent a un 40% del consum de l’edifici.

MSC Sixin port de barcelona acn

El vaixell de Panamà MSC Sixin en el Port de barcelona / ACN

Un cost de 512.000 euros

Per dur a terme aquest projecte, el Port de Barcelona ha rebut una subvenció de 256.000 euros del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), a través de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (de les sigles en castellà, IDAE), per la millora de l’eficiència energètica. Aquests diners representen el 50% del valor total del projecte. L’altra meitat serà assumida per la infraestructura catalana.

Aquest projecte s’emmarca dins de la renovació energètica dels edificis i infraestructures existents de l’Administració General de l’Estat i s’estima que el retorn de la inversió total realitzada s’aconsegueixi en un termini de 7 anys, contemplant l’estalvi energètic i l’ajuda rebuda. Un model basat en energies renovables

Actualment, el Port de Barcelona està treballant en el procés de transició energètica per tal d'aconseguir un model basat en energies renovables, en compliment dels objectius que s'han fixat la UE i l'OMI − derivats dels Acords de París − per a la reducció d'emissions en l'horitzó de 2030 i 2050. Algunes de les principals actuacions són la promoció de la generació d'energia renovable a la zona portuària; la promoció de nous combustibles de zero emissions de carboni per a vaixells, vehicles pesants i maquinària de terminal; i l'electrificació dels molls per permetre la connexió elèctrica dels vaixells.