Les companyies dedicades a la gestió de residus, el disseny i fabricació de packaging sostenible o la recol·lecció, classificació, recuperació i reciclatge de materials estan competint durament amb les farmacèutiques o energètiques a l'hora de captar l'atenció de les gestores d'inversió.

Les dades apunten que l'ús d'embalatges serà cada vegada major. A Espanya, segons les xifres que manipula l'INE, el 2020 ha augmentat el nombre de consumidors que ha comprat per Internet un 63%, davant el 58% de 2019. Per això, Espanya és ja el país amb més creixement de l''ecommerce' l'últim any.

Aquest gran augment no s'ha degut només a les conseqüències derivades de la pandèmia sinó també la força que estan cobrant dies promocionals com Black Friday, Singles Day o Cyber Monday. Amb aquest escenari, un recent informe de la plataforma d'enviament logístic líder a Europa, Sendcloud, revelava que un 92% dels seus usuaris considerava important que els paquets fossin adequats a l'enviament per reduir la generació de residus, el 89% demandava envasos reciclables i al 85% li agradaria disposar d'opcions d'envasos reutilitzables.

Els experts de l'equip d'inversions de NAO SAM - gestora de fons verds que acumula una rendibilitat des del seu inici de gairebé el 46% el que representa a prop d'un 10% més sobre el seu índex de referència- assenyala que, des de l'inici de la seva activitat fa tres anys, el sector del reciclatge ha estat una de les àrees més importants i que més han aportat a la bona rendibilitat de la cartera, en aquest moment és la que més pesa amb un 20% de presència.

"Veiem una clara substitució del plàstic a favor d'altres materials fàcils de reciclar, aquest canvi s'està produint especialment a la paqueteria dels productes, on el cartró reciclat, els bioplàstics i el vidre són els materials que estan guanyant quota de mercat al plàstic" assenyalen.

Des de NAO expliquen que això ja ha provocat canvis en grans companyies com coca-cola, PepsiCo Nestle, Danone, Unilever o Procter&Gamble estan canviant l'embalatge dels seus productes perquè l'any 2025 aquest sigui 100% reciclable. "Els grans players ens traslladen un missatge: l'embalatge ideal hauria de ser retornable i si això no és possible, hauria de ser d'un sol material d'origen renovable i fàcilment reciclable" indiquen.

La tendència va en auge, segons revela un recent informe d'Aecoc, que assenyala que el 30% dels consumidors estaria disposat a pagar més per un packaging sostenible en les seves compres on line, un percentatge que cada vegada anirà en augment, segons tots els analistes.

Un dels valors estrella amb els que treballen en NAO són els de la paperera italiana Reno de Medici. La companyia italiana ha realitzat diverses compres encertades i s'ha convertit en un consolidatiu del sector al sud i centre d'Europa.

Des de NAO apunten algunes de les claus d'aquesta "best in class" del sector "parlem d'una companyia bolcada i centrada en la sostenibilitat que ha rebut diversos premis a l'ésser exemple d'empresa centrada en l'economia circular i, malgrat no comptar amb una qualificació en ser una companyia petita, té un excel·lent comportament".

La gestora augura que el bon comportament d'aquest tipus de negocis reafirma la seva idea d'inversió sobre la bona visibilitat que hi ha en aquestes temàtiques, ja que sosté que reciclatge i eficiència energètica continuaran sent dos dels principals sectors de la seva cartera durant els propers mesos.