Logo Banc Sabadell Economia

El món del tatuatge, de primeres, pot semblar un món molt underground, o com a mínim això és el que era fins fa uns anys. Ara bé, ja fa més de dues dècades que ha esdevingut tot un art i els tatuadors ja no són gent que es dedica a tintar el cos dels seus clients, en moltes ocasions han esdevingut veritables artistes que en lloc de pintar sobre una tela, sinó que ho fan sobre les nostres pells. Si es volen dades del sector, cada mes, només a Espanya, hi ha vuit milions de busques amb l'objectiu de fer-se un tatuatge, pírcing, eliminació o micropigmentació, i durant el 2021 el sector va generar un volum de negoci superior als 180 milions d'euros. A més, un 42% de la població espanyola porta tatuatges a la seva pell, sent el sisè país del món amb més percentatge de població tatuada. 

Davant d'aquest context, els catalans Casandra Vicente i Gerard Hernández van decidir crear Oshun, una plataforma per posar en contacte els artistes amb els seus potencials clients, un model de negoci que ja està present en molts altres sectors com els viatges o les reserves hoteleres amb empreses com Booking o Airbnb. En el seu cas, actualment ni a Catalunya ni a Espanya hi ha un perfil de startup semblant al mercat i amb els dos anys de vida de l'empresa ja han aconseguit que més de 250 artistes de la demarcació de Barcelona hagin decidit confiar en la seva plataforma per arribar encara a més clients. L'objectiu de l'empresa, més enllà de posar en contacte a artistes i clients, és posar en valor un sector molt dinàmic que a hores d'ara encara té moltes mancances. 

És per això que s'han proposat digitalitzar i optimitzar els processos per a contractar els serveis a la vegada que es deixa de dependre de "canals de venda no afins al sector". A més, també volen deixar enrere el dèficit d'estàndards de qualitat dels serveis de body art i també combatre la falta d'informació, coneixement i confiança dels clients, de fet sense una llicència acreditada els artistes no poden anunciar-se a la seva pàgina web. A més, la plataforma permet als clients poder accedir a un perfil de cada artista, veure el seu portfoli per poder facilitar la decisió i l'estil en el qual tatuen, una tasca que fins ara els tatuadors realitzaven a través de les xarxes socials, però que ara ja està concentrada en una sola pàgina web.

Model de negoci i perspectives de futur

En l'ecosistema startups un dels principals reptes per a tot projecte és quin model de negoci volen aplicar i si és viable a llarg termini. En aquest cas, Casandra Vicente ha explicat a ElNacional.cat els plans de futur d'Oshun que impliquen obrir la seva primera ronda de finançament amb l'objectiu d'aixecar 150.000 euros per millorar tècnicament la plataforma, donar-se a conèixer i poder contractar més personal. Tot plegat per arribar a tot Espanya com més aviat millor, concentrant-se en els tres principals mercats de l'Estat, Barcelona, on ja tenen una capil·laritat important, Madrid, on ja han fet la primera incursió, i València. Després de complir aquest propòsit, Vicente també ha assegurat que el pròxim pas serà fer el salt a Europa, un mercat realment atractiu sense cap competidor clar en aquesta matèria. 

De cara al model de negoci, com en altres sectors, Oshun funciona a través de comissions. En el seu cas, cada cop que algú tanca una cita amb un artista per tatuar-se, l'empresa s'emporta una petita part per la mediació del servei, exactament el mateix mecanisme que Booking amb les reserves d'hotels.