'Calladita', el primer llargmetratge dirigit per Miguel Faus, s'estrena aquest divendres en els cinemes espanyols i suposarà una fita no només per qualitat narrativa i la història que retrata, sinó perquè és el primer que arriba a les sales després de finançar-se a través de NFTs (tokens no fungibles).
El llargmetratge fa el seu debut després de guanyar el Premi a Millor Pel·lícula en el Riviera International Film Fest, així com el Premi Andrews/Bernard al Festival de Sundance, atorgat per Steven Soderbergh i la plataforma Decentralized Pictures.
A més, ha aconseguit èxits en esdeveniments de gran prestigi, incloent el Festival de Màlaga, el Festival Tallinn Black Nights, així com els festivals de Bari, Amsterdam, Sofia, el BAFICI de Buenos Aires, el BCN Film Fest i el Festival Internacional de Cinema de Seattle, consolidant la seva posició com una obra destacada en el panorama cinematogràfic actual.
'Calladita' narra la història d'Ana, una empleada domèstica que treballa en una casa d'estiu pertanyent a una família amb alt poder adquisitiu a la Costa Brava. A través de la seva mirada, poderosa i perspicaç, s'ofereix a l'espectador un punt de vista per a un retrat satíric de l'alta burgesia que el director pretenia fer.
"És una pel·lícula que interroga sobre les estructures de classe i de poder en la nostra societat i sobre com sobreviuen la dignitat humana i la llibertat dins d'aquestes estructures que ens divideixen i ens deshumanitzen", explica el cineasta barceloní.
L'opera prima de Faus va néixer com un curt i la producció de la pel·lícula, que compta entre el seu cartell d'actors amb Ariadna Gil i Paula Grimaldo, va ser possible després de recórrer als NFTs, després de trobar-se portes tancades als canals tradicionals de finançament cinematogràfic.
Fascinat per la promesa d'una internet més just i descentralitzat oferta per la tecnologia 'blockchain', els NFTs van permetre a Faus fer realitat el seu projecte. Va captar més de 750.000 euros a través d'una campanya pionera de mecenatge que va atreure més de 600 patrocinadors de més de 60 països, demostrant el poder de la comunitat global i la tecnologia emergent.
"Vaig ser tossut en el meu afany de creure que tenia raó, que aquesta anava a ser una bona pel·lícula i que era una història que mereixia comptar-se, així que vaig buscar una altra manera, i va ser molt natural que aquesta manera estigués en els NFTs perquè vivia ja molt immers en aquest món dels NFTs", recorda el director i productor.
En no haver-hi precedents de llargmetratges finançats mitjançant aquesta fórmula va necessitar uns vuit mesos per gestar tot el projecte, des de la idea fins al llançament de la col·lecció el març de 2022 per finançar la pel·lícula.