El mercat d'oficines de Barcelona és a les portes de batre els rècords anuals. Al tancament del tercer trimestre, ha millorat un 6,4% la contractació d'oficines el tercer trimestre, fins als 328.000 metres quadrats, degut a la gran dinamització de la demanda durant els mesos d'estiu, període en què es van arribar a tancar operacions de fins a 80.000 metres quadrats. Aquestes dades d'extreuen de l'informe trimestral de la consultora immobiliària Savills Aguirre Newman, que assegura que aquestes xifres "permeten vaticinar un tancament d'exercici històric pel mercat d'oficines de la capital catalana" i augura una contractació rècord entorn els 430.000 metres quadrats pel final del 2019. 

Segons la consultora, aquest nivell d'absorció suposa millorar un 12% les millors dades registrades a la ciutat comtal, que es van assolir el 2015, gràcies a la operació de la Generalitat i la Fira de Barcelona, que va suposar una absorció d'uns 50.000 metres quadrats. Amb tot, continua vigent la problemàtica de la falta d'oferta disponible, que és "l'únic factor que pot posar en risc que finalment no s'assoleixin aquestes xifres rècord". De fet, la taxa de disponibilitat a Barcelona segueix a la baixa, amb un 4,45% de mercat disponible. 

Pel que fa a les rendes, s'han mantingut estables després d'haver incrementat un 12% interanual el mes de juliol. La renda mitjana se situa en 16,20 euros/m2 però en algunes zones prime s'ha arribat als 29 euros/m2. 

La confiança en el territori

Les dades se sustenten en part gràcies a la inversió del capital estranger, en què les grans operacions en el que portem d'any provenen d'empreses estrangeres; però a l'hora de parlar d'absorció de superfície d'oficines, es tracta eminentment d'empreses ja implantades en el nostre territori que es relocalitzen, tant d'origen local com internacional. En paraules de la CEO de Savills Aguirre Newman, Anna Gener, el fet que les empreses decideixin contractar oficines a Barcelona "reflecteix la confiança que tenen les empreses en l’evolució del seu propi negoci al territori, ja que la decisió implica la signatura d’un contracte que la vincula a un espai immobiliari durant una mitjana de tres anys, amb obligatorietat de pagament de rendes". Així doncs, és una dada que "està íntimament correlacionada amb el PIB".

Alhora, Gener apunta que "les excel·lents dades de contractació que s’estan registrant a Barcelona no només s’expliquen per la bona marxa de les empreses locals, sinó pel fet que Barcelona està esdevenint un hub digital i tecnològic, capaç d’atraure empreses internacionals d’aquesta indústria que trien Barcelona per a establir-s’hi". Els principals motius són que aquestes empreses troben a Barcelona el talent que necessiten -o són més capaces d’atraure’l- i les rendes d’oficines de Barcelona són més competitives que altres ciutats homòlogues.  

Només durant el tercer trimestre de l'any, s'han materialitzat 85 operacions, de les quals 22 han estat per damunt dels 1.000 metres quadrats. Algunes de les operacions que han estat clau són Naturgy (5.709 m2), IMH (6.094 m2), Caixabank (17.209 m2), Servihabitat (6.000 m2), Cellnex (8.436 m2), WeWork (8.294 m2) o Wojo (8.200 m2).

La falta d'oferta i el 22@

El 22@ continua posicionant-se com un dels districtes amb més demanda, principalment per empreses tecnològiques i estrangeres, on el dinamisme de la zona i la lentitud de les licitacions i les obres provoca que la oferta disponible sigui encara menor que a la resta de la ciutat. Aquesta problemàtica ja fa temps que s'avisa, i tal com explicava el president del 22@ Network, Xavier Monzó, en una entrevista a aquest mitjà, "si només hi ha demanda i no oferta, tot i tenint solars i capacitat d'edificar habitatge públic, però no som capaços que la capa més urbanística vagi a la mateixa velocitat que la capa econòmica, es donen aquestes situacions de manca d'oferta i alts preus".

Segons Gener, el problema de la falta d'oferta és que "la demanda d’oficines de Barcelona ha estat tan forta que ha agafat desprevingut el mercat immobiliari, de manera que actualment estem en unes taxes de disponibilitat anòmales: 4,5% a l’àrea metropolitana (incloent Sant Cugat, Hospitalet, Viladecans, etc) i només un 2,4% al districte 22@". Finalment, segons la CEO de la consultora immobiliària, "no és tant un problema administratiu, sinó falta de previsió dels promotors immobiliaris. Lògicament, veient l’actual situació de demanda insatisfeta, s’han posat en marxa diverses promocions d’oficines, però que no es podran entregar fins d’aquí a 18 o 24 mesos, com a molt d’hora". 

No és estrany, doncs, l'auge del coworking, donat que la manca de disponibilitat ha fet popular aquesta altra manera de treballar. Segons la consultora, els operadors de coworking, com WeWork o Wojo, han acaparat el 15% de l'absorció. De totes maneres, segons Savills, la conjuntura de manca de producte "no canviarà a curt termini".