Fins a una desena de nuvis ha demanat aquesta setmana la mà de la multinacional catalana Mediapro, una empresa audiovisual líder a Europa en producció de continguts, administració de drets esportius (entre d’altres els de La Liga) i serveis tècnics. L’espurna de tot aquest moviment és la decisió de Torreal-WPP, el braç inversor de Juan Abelló, de posar al mercat el seu 23,45% de Mediapro. La notícia ha estat confirmada a l’agència Reuters per dues fonts coneixedores de la situació i El Nacional també l’ha pogut ratificar.

Qui juga més fort en aquesta partida és el magnat dels mèdia francès Vincent Bolloré, president de Vivendi, líder del sector audiovisual europeu. El colós francès té interessos en continguts (música, televisió, videojocs i cinema) i també en distribució i telecomunicacions. Aquest dijous es va saber que ja s’ha fet amb un 20% de Mediaset, la principal companyia audiovisual italiana, propietat de Silvio Berlusconi, que s’oposa al que jutja “una compra hostil”.

Ara vol entrar a Mediapro. Fundada el 1994, factura 1.500 milions, al 2015 va comptabilitzar 129 milions de beneficis i aquest any n’espera fer 170 milions, té 33 seus arreu del món i dóna feina a 4.300 treballadors. Els socis de referència són Tatxo Benet, Jaume Roures i Gerard Romy (amos del 33,2% del grup). Els altres dos grans accionistes són WPP-Torreal (23,45%) i la mexicana Televisa (19,89%).

Inversors xinesos

La resta dels oferents són una sèrie d'inversors xinesos i nord-americans. Mediapro no va voler confirmar o desmentir les ofertes.

Entre les ofertes hi figuren les xineses Alibaba, Alisports, Citic Private Equity Funds, Dalian Wanda (propietària del 20% de l’Atlético de Madrid), la nord-americana Liberty Media el fons de capital privat Advent, segons Reuters. Una portaveu d’Alisports va negar que haguessin presentat cap proposta.

El principal actiu de Mediapro són els drets esportius, singularment els de La Liga, aconseguits després d’una llarga i dura batalla amb Prisa. Per a Reuters, l’acord podria valorar la companyia catalana en més de 2.500 milions d'euros, dues vegades més que qualsevol altra empresa europea de drets esportius mai negociada.

Els pretendents de Mediapro han enviat les seves propostes per un màxim del 51% de la companyia als assessors de la productora, els bancs Citigroup i Lazard. Els bancs han dit que prefereixen dues menes d’ofertes, una pel 30% de l'empresa i una altra per al 51% per a que els actual accionistes puguin avaluar la prima que estan disposats a pagar per prendre el control de l'empresa.

Fonts coneixedores de l’operació han explicat a El Nacional que Benet, Roures i Romy “estan molt bé com estan”, encara que tant ells com Televisa podrien cedir una participació petita per a permetre al comprador el control de l’empresa en funció de l’esmentada prima.

Les tendències

La cursa per Mediapro, explica l’agència britànica, resum les tendències actuals de la indústria dels mitjans de comunicació: els acabalats inversors xinesos compren esports i entreteniment (des de televisions i productores a equips de futbol) fora de les seves fronteres, mentre que els gegants europeus i nord-americans són mitjans de comunicació a la recerca de més contingut.

El futur d’aquestes empreses passa per deixar de tractar la tele com un electrodomèstic i enfocar-se a “fer arribar continguts al públic, que els pot rebre per multitud de plataformes. Les plataformes s'han multiplicat i inclouen Twitter, Facebook Live, Snapchat...”, explicava no fa gaire el mateix Tatxo Benet, soci gestor de Mediapro. “Nosaltres no fem tele, fem continguts”. El volum del mercat és molt llaminer. Només el 2017 i als EUA, les grans plataformes audiovisuals invertiran en continguts uns 30.000 milions de dòlars.