Els expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) continuaran a partir del 31 de maig "en una fórmula similar a l'actual", segons ha confirmat avui vicepresidenta tercera i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz.

D'aquesta manera la vicepresidenta, com ja havien avançat altres membres del govern espanyol, dona per feta la continuïtat d'aquesta eina més enllà de la seva data de caducitat. Ben aviat, ha avançat Díaz, s'obrirà la negociació en la comissió tripartida, juntament amb les patronals i els sindicats. La mitjana de treballadors en ERTO en el conjunt de l'Estat espanyol s'ha situat al voltant dels 800.000 mensuals si bé el març passat, amb l'aixecament de les restriccions per Setmana Santa es va reduir en un 17% respecte als afectats al febrer. Uns 156.000 es van incorporar als seus llocs de treball.

La vicepresidenta segona i ministra d'Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, ha apuntat aquesta setmana que en la nova pròrroga dels ERTO haurien "d'ajustar-se els paràmetres" per "estimular la reactivació", és a dir tornar a un esquema que bonifiqui més a les empreses pels treballadors que reincorporin d'un ERTO .

Mecanisme útil

La vicepresidenta i responsable de Treball ha assegurat aquest migdia que "els assalariats de pimes han estat els principals beneficiaris dels ERTO, un mecanisme contrastat en la seva utilitat i que ha de continuar exercint la seva protecció." Díaz ha ressaltat que un dels grans èxits dels ERTO ha estat que les petites i mitjanes empreses i els autònoms hagin pogut acollir-se, per primera vegada, "a aquest sistema de protecció de l'ocupació i de les empreses, democratitzant un mecanisme que fins ara s'havia reservat a les grans empreses".

La ministra de Treball ha anunciat la pròrroga dels ERTO durant el lliurament dels premis Cepyme, on ha posat en relleu la resposta posada en marxa pel govern espanyol per fer front a la pandèmia, "que ha permès variar el comportament habitual davant de la crisi".

 

Imatge principal, Yolanda Díaz en el lliurament dels Premis Cepyme / Efe