Aquest dimarts, en el marc del Dia Internacional de la Dona, Danone va assegurar que celebra la consecució d'una paritat de gènere total en la seva organització, que inclou tots els nivells de gestió i direcció. Avui en dia, la seva plantilla a Espanya està formada per un 52% de dones, amb una representació en càrrecs de responsabilitat del 45%, i pot afirmar que no existeix bretxa salarial a l'empresa.

Danone subratlla que porta "més de 15 anys treballant en un canvi real en la seva organització, a través d'un pla d'igualtat basat en l'aposta pel talent sense gènere. Aquest pla ha actuat principalment sobre els processos de contractació, així com en l'avaluació del rendiment i potencial de la plantilla, provant d'assegurar que tots aquests processos són el màxim de lliures de biaixos possible. Quan aquest pla es va posar en marxa el 2007, l'empresa comptava amb un 70% d'homes a la plantilla. Avui, fins i tot en àrees on tradicionalment hi ha hagut més presència d'homes, a Danone destaca la presència femenina: el 64% de les posicions relacionades amb la ciència i la investigació estan ocupades per dones".

"A Danone apostem pel talent sense gènere. Fruit d'aquest compromís, hem aconseguit assolir la paritat en tots els nivells de la nostra organització. Com a empresa B Corp i amb doble propòsit, volem ser un agent de canvi i impactar de manerqa positiva en la societat. I per a això, és imprescindible que els nostres equips i les nostres marques siguin un exemple de la diversitat que tenim a l'entorn", explica Sara Castro, vicepresidenta de Recursos Humans de Danone Iberia.

A part de promoure iniciatives a escala interna, des de fa més de 4 anys Danone pertany al moviment HeForShe, impulsat per les Nacions Unides, una iniciativa que busca impulsar un esforç comú en la lluita contra la desigualtat de gènere que impliqui homes i dones. A més, la companyia ha estat guardonada en diverses ocasions per la feina que fa per a crear un ecosistema paritari, respectuós i inclusiu. "Danone ha estat reconeguda durant tres anys consecutius al TOP30 Empreses a Espanya amb millors pràctiques en Diversitat i Igualtat per Intrama. També ha aconseguit ser present en les tres últimes edicions del Gender Equality Index de Bloomberg (2019, 2020 i 2021) i va ser guardonada el 2022 als premis EJE&CON per les polítiques d'igualtat i diversitat que aplica", subratlla l'empresa.

Conciliació

Danone recorda que l'any passat es va convertir en la primera companyia a Espanya a aconseguir el segell 'Yo No Renuncio', que reconeix el seu compromís i tasca a l'hora d'implantar mesures d'igualtat i conciliació en les polítiques internes de les diferents divisions que conformen l'empresa.

"De fet, recolzar i protegir totes les dones que decideixen ser mares és un tema prioritari per a la companyia. Per a això, Danone impulsa diverses mesures, com l'acompliment del salari fins al 100% durant la baixa maternal, dues setmanes addicionals de permís retribuït, ajuts guarderia o ajuts escolars fins a la majoria d'edat dels fills, entre d'altres. Amb tot, la companyia ha aconseguit que el 100% de les empleades que han estat mares hagin tornat a la feina", indica.

Un futur més igualitari

Danone té l'objectiu de mantenir els nivells de paritat de gènere aconseguits, i continuar avançant en aquelles àrees on hi ha possibilitat de millorar. La companyia ha posat el focus a ajudar les dones a prendre consciència dels biaixos que elles poden patir de manera inconscient amb si mateixes a l'hora de prendre decisions i actuar pel que fa a la seva carrera professional, i a posar a la seva disposició mecanismes que minimitzin els efectes negatius que aquests biaixos poden provocar en la gestió de la seva carrera.

Per exemple, les dades indiquen que les dones tenen una tendència a no presentar-se candidates a ofertes de feina si no compleixen el 100% dels criteris sol·licitats, davant un 40% en el cas dels homes. Està demostrat que la manera en què estan redactades les ofertes de feina pot ressonar o predisposar més a aplicar un gènere que un altre. "Danone aposta per una redacció diferencial de les ofertes, utilitzant la intel·ligència artificial per analitzar, abans de publicar qualsevol oferta, que aquesta conté un llenguatge neutre i que no generi biaixos en termes de gènere," explica.

Així mateix, la falta de referents femenins fa que moltes dones no es projectin en posicions d'alta direcció. En aquest sentit, la companyia s'esforça per fer visibles i posicionar les dones tant en l'àmbit intern com en l'extern, perquè serveixin d'inspiració per a les noves generacions.

Un exemple d'això és la participació de Sara Castro en la 3a edició de la Barcelona Woman Acceleration Week (BWAW) el 10 de març, on parlarà de com aconseguir la igualtat de gènere dins de l'empresa, i explicarà alguns casos d'èxit que s'han implementat a Danone per aconseguir els màxims nivells d'equitat. Organitzada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona i la Fundació Incyde, la BWAW és una plataforma de debat on es posen en comú iniciatives i projectes per a promoure un canvi real en la igualtat de gènere en l'àmbit empresarial i fer més visible la dona dins dels diferents sectors econòmics.