La crisi de microxips i la incertesa econòmica van provocar que la producció de vehicles a l'Estat durant el 2021 fos inferior als nivells del 2020, un any marcat per les aturades forçades a les fàbriques derivades de la pandèmia de la covid-19. La patronal Anfac ha publicat aquest dimecres un informe anual en el qual es detalla que la producció de vehicles a l'Estat durant l'últim any es va situar un 7,5% per sota del 2020. Anfac assegura que el 2021 va ser "un any molt complicat pel sector", tant en l'àmbit estatal com europeu. En comparació el 2019, la producció de vehicles va baixar un 25,6%. Malgrat les darreres dades, preveu que la situació estigui "completament normalitzada" de cara al 2023. Pel que fa a les exportacions, també es va reduir respecte al 2020. El 2021 es van exportar un total d'1.820.727 vehicles, un 6,7% menys que el 2020. La patronal atribueix aquestes dades a la menor producció i a la "baixa" demanda dels mercats europeus. De fet, les exportacions a França van reduir-se un 15,5%, a Alemanya un 17,6% i a Itàlia un 2,1%. En canvi, van créixer a Oceania, Àfrica i Àsia. Ara bé, aquests continents tan sols van representar un 9,5% de les exportacions. 

Augment de les matriculacions

Si es parla de les matriculacions, van augmentar un 1% en comparació amb el 2020, fins a les 859.477 unitats venudes. Ara bé, en comparació amb el 2019, abans de la pandèmia, van situar-se un 32% per sota. La caiguda en la matriculació es va donar també a altres països europeus. Paral·lelament, Catalunya va ser la segona comunitat autònoma on més vehicles es van vendre (110.728), només superada per Madrid (364.416). L'informe conclou, que pel que fa a la facturació, el 2021 es va tancar un "lleuger augment" de l'1% respecte al 2020, fins als 60.908 milions d'euros. Així doncs, segons les xifres de la patronal el sector de l'automoció va mantenir els 61.704 llocs de treball el 2021.

L'informe de la patronal apunta a la necessitat d'augmentar la flota de vehicles electrificats. Segons el que relaten això no es deu a una falta d'oferta, sinó que cal "establir noves mesures contundents en matèria d'infraestructures de recàrrega". En aquest sentit, des de l'associació s'insisteix que en 2021 no es va complir l'objectiu marcat de mercat electrificat i que per a enguany és necessari duplicar el volum de l'any anterior fins a les 120.000 unitats matriculades. Tal com ha destacat, el director general d'Anfac, José López-Tafall, "Espanya no està aconseguint les xifres marcades pel PNIEC, que són fins i tot menys exigents que les que planteja el Fit for 55. I no és per falta d'oferta, que està disponible tant en turismes com en vehicles comercials, camions o autobusos". Així doncs, assenyala que és el moment d'accelerar i establir noves mesures contundents en matèria d'infraestructura de recàrrega, eficiència dels plans d'ajuda i d'un marc fiscal favorable que impulsin i accelerin el ritme de l'electrificació. "Espanya ha de dissenyar el seu propi model de descarbonització i de mobilitat", assenyala l'informe. D'altra banda, Anfac recalca que el parc automobilístic de l'Estat té, de mitjana, 13,5 anys d'antiguitat, i representa una xifra superior a la mitjana europea, que se situa en 11,5 anys.