L'abast de la sèrie de Netflix El Juego del Calamar ha arribat a punts insospitats fa uns mesos, l'últim exemple és la creació d'una criptomoneda anomenada Squid Game, tal com s'anomena la sèrie en anglès que va començar a cotitzar just fa una setmana, el 26 de setembre. El cas no és que el nom estigui inspirat en la sèrie sinó que els creadors de la criptomoneda han decidit tancar el projecte i fugir amb tots els diners dels cotitzants, uns 2,25 milions d'euros.

Tot plegat té un perquè. En la curta vida de la criptomoneda, tot just una setmana, aquesta va aconseguir multiplicar per 286.100 el seu preu de debut, marcat en 0,01 dòlars per cada criptomoneda, fins a arribar a un màxim de 2.861 dòlars per criptomoneda. Tot semblava que anava bé, de fet, més que bé, però els impulsors de la criptodivisa tenien uns altres plans, i és que al final el preu es va desplomar un 99,99% després que desconnectessin el token i, efectivament, fugissin amb els diners de tots aquells que havien invertit en la seva criptomoneda.

Després de la fugida dels creadors, la pàgina web creada expressament per Squid Game ha caigut i no s'hi pot accedir, el que es tradueix en que els inversors no han pogut accedir a la seva cartera i no han pogut intercanviar-la , per la qual cosa no han pogut recuperar la inversió. Per acabar-ho d'adobar, el compte oficial de Twitter per al token, que havia acumulat més de 57.000 seguidors, està suspesa actualment per "activitat inusual" segons informa la mateixa xarxa social.

Cotització criptomoneda juego del calamar

Cotització de l'última setmana de Squid Game. Dades de CoinMarketCap.

Hi havia motius per desconfiar

Tot plegat, es podia veure a venir, o com a mínim hi havia motius per desconfiar de la criptomoneda en qüestió, ja que durant aquest cap de setmana CoinMarketCap, el portal de referència per consultar el valor de les criptomonedes, ja va reportar que els usuaris de la criptomoneda no podien vendre el token durant , com a mínim, els pròxims tres anys per culpa a un sistema antidumping, que acabava provocant que els inversors no podien fer res en absolut per protegir la inversió en qüestió. 

A part d'aquest fet, també cal apuntar que ni CEO de la criptomoneda, David Kanny, ni cap altra dels executius de l'empresa existien a LinkedIn. Alhora, un fet igualment sospitós és que el lloc web i el whitepaper estaven plens d'errors ortogràfics i a les xarxes socials no tots els usuaris podien respondre el que publicaven. 

​Aquest no és el primer cas en el qual s'utilitza algun element de la cultura pop per acabar estafant als inversors. De fet, aquest cas és molt similar al d'una altra criptomoneda anomenada Mando, que feia servir imatges de l'últim gran èxit de l'univers Star Wars, The Mandalorian.